Het Huwelijk van de Profeet (saw) met Zeyneb (ra)

Een tweede bevolkingsniveau verstaat daaronder het volgende:

 

Een grote bevelhebber beschouwt zijn onderdanen met vaderlijke liefde. Indien deze bevelhebber ook in overdrachtelijke zin de sultan van zowel de uiterlijke als de innerlijke wereld is, dan overtreft zijn barmhartigheid honderdvoudig maal de liefde van een vader en beschouwt elk van zijn onderdanen hem als zijn vader, alsof elk van hen daadwerkelijk zijn kind is. Aangezien de vaderlijke blik zich niet kan veranderen in de blik van een echtgenoot, en aangezien de blik van een dochter niet gemakkelijk verandert in de blik van een echtgenote, is het niet gepast vanuit het publieke standpunt dat de Profeet (saw) met de dochters van gelovigen huwt. Op basis daarvan zegt de Koran om deze valse voorstelling te corrigeren: “De profeet koestert voor jullie de shefqa die uit de barmhartigheid van Allah ontspringt, en gaat op vaderlijke wijze met jullie om. Omdat hij (saw) een boodschapper van Allah is, kunnen jullie als zijn kinderen beschouwd worden. Echter, vanuit zijn identiteit als mens is hij niet jullie vader, zodat het voor hem niet ongepast zou zijn een vrouw te midden van jullie te huwen. En wanneer hij jullie als ‘mijn zoon’ aanspreekt, kunnen jullie op basis van de islamitische wetgeving niet zijn kinderen worden.”

 

اَلْبَاقِى هُوَ الْبَاقِى

 

 

 

 

 

Said Nursi