Soefisme: De Weg van Welāya
Zo heb ik eveneens sommige mensen gezien die zichzelf voor een soort MehdīEen verlosser of bevrijder die op basis van overleveringen aan het einde der tijden wordt verwacht. hielden, en die daadwerkelijk zeiden dat zij in de toekomst de MehdīEen verlosser of bevrijder die op basis van overleveringen aan het einde der tijden wordt verwacht. zouden worden. Zij zijn geen leugenaars of bedriegers, maar oordelen verkeerd. Datgene wat zij in hun spirituele toestand hebben gezien, beschouwen zij als werkelijkheid, als de waarheid. Inderdaad, zoals de verschijningen van de namen van Allah in alles, vanaf de ArshEen plaats waar de grootsheid en de verhevenheid van Allah zich in de meest ultieme vorm manifesteren. tot en met de kleinste deeltjes, van elkaar verschillen, zo verschilt eveneens de rangschikking binnen welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt., die uit de verschijningen van de namen van Allah bestaat, op dezelfde wijze. De belangrijkste reden voor deze vorm van verwarring is de volgende:
In enkele rangen van welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt. bevinden zich soms de karakteristieken van de plichten van de MehdīEen verlosser of bevrijder die op basis van overleveringen aan het einde der tijden wordt verwacht., of er bestaat een bijzondere relatie met Qutb-i AzamDe grootste murshid (spirituele leider) en de grootste geleerde van zijn tijd te midden van de ewliyā’s., of met Khidr. En er bestaan ook enkele rangen die met bijzonder bekende personen zijn verbonden. Feitelijk worden deze rangen ‘rang van Khidr’, ‘rang van Uweys’ of ‘rang van MehdīEen verlosser of bevrijder die op basis van overleveringen aan het einde der tijden wordt verwacht.’ genoemd.