Soefisme: De Weg van Welāya

O jullie onverstandige pseudo-patriotten en valse nationalisten! Welk kwaad begaat de tarīqa dan waardoor de bovenvermelde bijdragen in jullie maatschappij teniet worden gedaan? Zeg nu het zelf!

 

 

De vierde aanduiding

 

Hoewel het bewandelen van de weg van welāya zo gemakkelijk is, is zij niettemin eveneens tamelijk moeilijk. Hoewel zij zo kort is, is zij toch ook lang. Hoewel zij zo kostbaar en waardevol is, is zij tegelijkertijd ook gevaarlijk. Hoewel zij zo breed is, is zij toch ook smal. Het is omwille van deze redenen, dat sommigen die op deze weg reizen onderweg verdrinken, schade ondervinden of zich in het ongeluk storten en zelfs anderen laten afdwalen. 

 

Voorwaar, in tarīqa bestaan er twee manieren van reizen, namelijk seyr-i enfusī en seyr-i āfākī

 

Seyr-i enfusī, de eerste weg, begint in de eigen ziel, wendt zijn gezicht van de buitenwereld af en richt zich tot het eigen hart. Zodoende brengt hij het egoïsme tot zwijgen, opent een weg naar het hart en vindt daar de waarheid. Vandaaruit leidt hij naar de buitenwereld, beëindigt zijn reis snel en neemt de waarheden die hij in zijn eigen ziel heeft beleefd op een grotere schaal in de buitenwereld waar. De meeste van de soefi’s die hun zikr heimelijk verrichten, reizen op deze manier. Deze weg kan enkel en alleen bewandeld worden door het egoïsme tot zwijgen te brengen, de lage begeertes op te geven en de kwaadaardige nefs te doden.