Soefisme: De Weg van Welāya
O jullie onverstandige pseudo-patriotten en valse nationalisten! Welk kwaad begaat de tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. dan waardoor de bovenvermelde bijdragen in jullie maatschappij teniet worden gedaan? Zeg nu het zelf!
De vierde aanduiding
Hoewel het bewandelen van de weg van welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt. zo gemakkelijk is, is zij niettemin eveneens tamelijk moeilijk. Hoewel zij zo kort is, is zij toch ook lang. Hoewel zij zo kostbaar en waardevol is, is zij tegelijkertijd ook gevaarlijk. Hoewel zij zo breed is, is zij toch ook smal. Het is omwille van deze redenen, dat sommigen die op deze weg reizen onderweg verdrinken, schade ondervinden of zich in het ongeluk storten en zelfs anderen laten afdwalen.
Voorwaar, in tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. bestaan er twee manieren van reizen, namelijk seyr-i enfusīDe reis naar het innerlijke. en seyr-i āfākīDe reis naar de buitenwereld..
Seyr-i enfusīDe reis naar het innerlijke., de eerste weg, begint in de eigen ziel, wendt zijn gezicht van de buitenwereld af en richt zich tot het eigen hart. Zodoende brengt hij het egoïsme tot zwijgen, opent een weg naar het hart en vindt daar de waarheid. Vandaaruit leidt hij naar de buitenwereld, beëindigt zijn reis snel en neemt de waarheden die hij in zijn eigen ziel heeft beleefd op een grotere schaal in de buitenwereld waar. De meeste van de soefi’s die hun zikrEen religieus ritueel binnen de islam, het gedenken van Allah waarbij een woord of korte zin langdurig wordt herhaald. heimelijk verrichten, reizen op deze manier. Deze weg kan enkel en alleen bewandeld worden door het egoïsme tot zwijgen te brengen, de lage begeertes op te geven en de kwaadaardige nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. te doden.