Soefisme: De Weg van Welāya
De zevende aanduiding
Deze bestaat uit vier opmerkingen.
De eerste opmerking: de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). vindt, ten aanzien van Zijn eenheid en van Zijn absolute heerschappij, rechtstreeks plaats, zonder schaduw en ongesluierd als het resultaat van de goddelijke aanspraak. De hoogste niveaus van de tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. en van de haqīqaEen weg buiten soefisme waarmee men direct tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. zijn ofwel een onderdeel van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw)., ofwel gelden zij als een middel, een begin, een bediende ervan. Het doel van tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. resulteert uiteindelijk in het opvolgen van de oordelen van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw).. Dus, de tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. en de haqīqaEen weg buiten soefisme waarmee men direct tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. gelden als een middel en een bediende, teneinde de waarheden van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). te bereiken. Nadien bereiken zij op het hoogste niveau de ware betekenis van de haqīqaEen weg buiten soefisme waarmee men direct tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. en het geheim van de tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid., welke zich in het hart van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). bevinden. Zo worden zij dan een onderdeel van de geweldige shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw).. Echter, het is in het andere geval niet juist, zoals enkele soefi’s beweren, dat de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). alleen de uiterlijke schaal en de haqīqaEen weg buiten soefisme waarmee men direct tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. haar binnenkant, haar doelstelling en haar resultaat is.
Waarlijk, iedere verschillende laag van de samenleving heeft een ander begrip met betrekking tot de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw).. Het zou verkeerd zijn om het uiterlijke aspect van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw)., dat door het gewone volk wordt begrepen als de waarheid van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). te beschouwen, en de hoge niveaus van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw)., die zich voor deskundigen hebben ontvouwd, als ‘tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid.’ en ‘haqīqaEen weg buiten soefisme waarmee men direct tot spirituele volmaaktheid wordt geleid.’ te benoemen. Immers, de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). kent verschillende niveaus die zich tot alle lagen van de bevolking richten.