Soefisme: De Weg van Welāya
Het slotwoord
De uiteenzetting van deze vier stappen op de weg van ‘adjzMachteloosheid., faqrBehoeftigheid., shefqaLiefde die onvoorwaardelijk wordt gekoesterd, zoals die van een moeder jegens haar kind. en tefekkurHet gedenken van Allah door de manifestaties van Zijn namen op Zijn schepselen waar te nemen.’, bevindt zich in de eerste zesentwintig Woorden, die met betrekking tot de kennis aangaande de waarheid, de waarheid van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). en de wijsheid van de Koran zijn opgesteld. Op deze plaats willen wij nog kort op een à twee punten aanwijzen:
Inderdaad, deze weg is nog korter, want zij bestaat uit vier stappen. Wanneer de mens via adjzMachteloosheid. afstand neemt van de nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt., dan schrijft hij alles onmiddellijk toe aan Qadīr-i zul-DjelālAllah, Die over alles de macht heeft en Wiens grootsheid en verhevenheid grenzeloos is.. Echter, hij neemt via de liefde, welke als de meest doeltreffende weg wordt beschouwd, afstand van de nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt., maar houdt zich vast aan zijn metaforische geliefde. Slechts nadat hij de ondergang, de vergankelijkheid daarvan heeft ervaren, richt hij zich geheel op Mahbūb-i HaqīqīDe Ware Geliefde..
Bovendien is deze weg nog veiliger. Op deze weg kan de nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. niet tot een geestelijke roes vervallen en geen aanmatigende aanspraken maken. Immers, de mens neemt in de eigen nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. niet anders dan machteloosheid, behoeftigheid en gebreken waar, op grond waarvan hij nooit aanmatigend zou kunnen worden.