Soefisme: De Weg van Welāya
en zoals in vele Woorden op een betrouwbare wijze bewezen is, kan vastgesteld worden dat één enkele vrucht uit het hiernamaals superieur is aan duizend tuinen van de vergankelijke wereld. Omwille daarvan dienen zulke vruchten niet hier genuttigd te worden. Indien deze vruchten hier, zonder dat daartoe verlangens zijn geuit, toch worden aangeboden om te eten, dan dient men daarvoor dankbetuiging te tonen. Zij dienen als een goddelijke gunst voor aanmoediging beschouwd te worden, en niet als een beloning.
De negende aanduiding
Wij willen hier in het kort negen van de zo talrijke vruchten en voordelen van tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. beschrijven.
De eerste: het ontwikkelen, het ontvouwen en het met de zekerheid van aynel-yaqīnEen zekere overtuiging die op waarnemen berust. waarnemen van de geloofswaarheden, die de sleutels en de bronnen tot de onuitputtelijke schatten van de eeuwige gelukzaligheid vormen, door middel van een tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. die zich in istiqāmaHet standvastig blijven in hetgeen Allah de dienaar heeft bevolen en het vermijden van hetgeen Allah de dienaar heeft verboden. Zich houden aan rechtschapenheid door zich te onthouden van ifrat en tefrit (excessiviteit). bevindt.
De tweede: de tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. vormt een middel om het hart, dat het middelpunt en de drijfveer van de mens is, te laten functioneren en hiermee de overige spirituele zintuigen van de mens in beweging te brengen. En door deze zintuigen in beweging te brengen, zet zij deze zintuigen ertoe aan om het doel van hun schepping te vervullen en zodoende de vervolmaking van de mens te bereiken.