Soefisme: De Weg van Welāya
Inderdaad, op basis van dit feit komt het voor dat mensen die dit niveau of een schaduw ervan bereiken, zich veronderstellen bekende personen als Khidr, MehdīEen verlosser of bevrijder die op basis van overleveringen aan het einde der tijden wordt verwacht. of Qutb-i AzamDe grootste murshid (spirituele leider) en de grootste geleerde van zijn tijd te midden van de ewliyā’s. te zijn. Indien de nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. van een dergelijke persoon geen verlangen naar rang en aanzien heeft, dan zal hij aan deze veronderstelling niet ten prooi vallen. Zijn excessieve veronderstelling wordt als een bedwelmende toestand beoordeeld, waarvoor hij wellicht zelf nog niet eens verantwoordelijk is. Echter, indien zijn nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. in het geheim wel naar rang en aanzien verlangt en indien hij door zijn egoïsme wordt overwonnen, dan zal hij hiermee de dankbetuiging achterwege laten en in hoogmoedigheid belanden, hij zal zelfs trede voor trede tot zelfingenomenheid vallen. Hij zal tenslotte of tot waanzin vervallen of van istiqāmaHet standvastig blijven in hetgeen Allah de dienaar heeft bevolen en het vermijden van hetgeen Allah de dienaar heeft verboden. Zich houden aan rechtschapenheid door zich te onthouden van ifrat en tefrit (excessiviteit). afdwalen. Immers, hij stelt zich de grote ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s als zijn gelijken voor, en raakt uiteindelijk al zijn respect en al zijn positieve meningen over hen kwijt. In welke mate hij dan ook hoogmoedig is, hij doorziet toch zijn eigen fouten. Echter, omdat hij zich op hun niveau ziet, beschouwt hij die geweldige personen net zoals zichzelf foutief. Zelfs zijn respect voor de profeten begint dan te tanen, te wankelen en te verminderen.