Soefisme: De Weg van Welāya

Omwille daarvan vinden wij deze stroming in praktijk niet terug bij de vier rechtgeleide kaliefen, de leidende imams onder de mudjtehidīn en de aanzienlijke geleerden van selef-i salihīn. Dat wil dus zeggen dat dit niet de meest geaccepteerde stroming is! Hoewel deze stroming verheven is, zit zij vol tekortkomingen. Hoewel zij zeer belangrijk is, is zij tegelijkertijd zeer gevaarlijk. En hoewel het zeer moeilijk is haar aanwijzingen op te volgen, is zij eveneens zeer genotvol. Degenen die omwille van dit genot deze stroming binnentreden, willen haar niet meer verlaten; op grond van hun egoïsme houden zij deze stroming voor het hoogste niveau.

 

Aangezien wij de principes en de natuur van deze stroming gedeeltelijk in de verhandeling Het Punt en eveneens in De Woorden en De Brieven behandeld en verklaard hebben, willen wij daarmee tot op deze plaats genoegen noemen en alleen nog één van de belangrijkste gevaren ervan verduidelijken. Dat gevaar is het volgende:

 

Dit is een gezegende stroming waarin de spirituele elites in een bedwelmende toestand, die vanuit de hartstochtige liefde voor Allah ontstaat, alle handelingen in het universum, vanaf de kleinste tot en met de grootste, aan Allah toeschrijven en zodoende de oorzaken ervan achterwege laten. Indien men deze stroming in de vorm van kennisleer aan degenen aanbiedt die in de zee van materie zijn verzonken, die in eerste instantie van deze wereld houden en door hun materialistische filosofie in het moeras van het naturalisme zijn blijven steken, dan houdt dat in dat men hen in naturalisme en materialisme wilt doen verdrinken en hen van de waarheden van de Islam wilt laten vervreemden. Immers, hun blik, die deze wereld liefheeft en aan de oorzaken vastgeketend is, wilt aan deze vergankelijke wereld een soort bestendigheid verlenen.