Soefisme: De Weg van Welāya
De zesde aanduiding
Deze bestaat uit drie punten.
Het eerste punt: te midden van de wegen van welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt. is de mooiste, de meest istiqāmaHet standvastig blijven in hetgeen Allah de dienaar heeft bevolen en het vermijden van hetgeen Allah de dienaar heeft verboden. Zich houden aan rechtschapenheid door zich te onthouden van ifrat en tefrit (excessiviteit). inhoudende, de meest stralende en de rijkste de weg van de sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. van de profeet (saw). Dat wil zeggen dat de mens zijn daden en handelingen volgens de sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. dient te vervullen en bij al zijn activiteiten de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). als leidraad dient aan te nemen. Door de sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. en de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). op te volgen en na te streven, worden de algehele dagelijkse houdingen en al de handelingen tot een soort aanbidding omgevormd. Vanwege het opvolgen van de sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. en de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). herinnert elk van zijn daden de mens eraan dat hij onder de heerschappij van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). staat. Deze herinnering doet hem aan de heer van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). (saw) denken, en dit denken roept bij hem Allah de Rechtvaardige in herinnering op. En deze herinnering roept bij hem een vorm van bewustzijn wakker waarin hij zich altijd onder de heerschappij van Allah bevindt. Zodoende kunnen alle minuten van zijn leven voortdurend, in deze toestand, als een soort aanbidding gelden.
Inderdaad, deze weg is de weg van de ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw). en selef-i salihīnDe vroegere Islamitische geleerden te midden van metgezellen, tābiīn en tebe-i tābiīn., die via de erfenis van de profeetschap tot welāyet-i kubrāWelāya die op hoog niveau ligt. toebehoren.