Soefisme: De Weg van Welāya

Het tweede punt: het belangrijkste principe op de weg van welāya en binnen de verschillende ordes van tarīqa is ikhlās. Immers, door middel van deze ikhlās kan de mens zich van verborgen afgoderij, van het impliciet associëren van anderen terzijde aan Allah, bevrijden. Wie zich deze ikhlās nog niet heeft verworven, kan zich ook niet op deze weg bevinden.

 

De machtigste kracht op deze weg is de liefde. En in de liefde zoekt de mens bij zijn geliefde niet naar zwakheden, hij wil zijn fouten niet zien. En de zwakke verwijzingen naar de volmaaktheid van zijn geliefde ziet hij voor sterke bewijzen aan. Hij schaart zich altijd aan de zijde van zijn geliefde.

 

Het is inderdaad op basis van dit feit dat degenen die zich door middel van liefde tot marifetullāh wenden, aan twijfels en tegenspraken geen gehoor schenken. Zij redden zich gemakkelijk. Al zouden zelfs duizenden duivels zich verzamelen, zouden zij niettemin in de ogen van een dergelijke mens geen enkel teken van de volmaaktheid van zijn ware geliefde kunnen loochenen. Indien er geen liefde zou zijn, dan zou hij door de tegenspraak van zijn eigen nefs, van zijn eigen duivel en van alle andere duivels om hem heen in vertwijfeling vallen. Hij dient een onwankelbare standvastigheid, een geloofskracht en een opmerkzame blik te hebben om zich te kunnen redden. Inderdaad, op basis hiervan is de liefde die zich uit marifetullāh ontwikkelt op alle niveaus van welāya het meest betekenisvolle rijsmiddel en het belangrijkste elixer.