Soefisme: De Weg van Welāya
Wanneer aan hen keshfMet de toestemming van Allah tot een bepaalde punt het kunnen waarnemen van sommige gebeurtenissen en zaken met betrekking tot het verborgene. en kerāmaEen wonder dat bewerkstelligd wordt door een moslim die geen profeet is., spiritueel genot en verlichting wordt geschonken, dan aanvaarden zij deze als goddelijke gunsten en trachten deze te verbergen. Zij vallen daardoor niet in hoogmoedigheid, veeleer vermeerderen zij hun dankbetuiging en hun mate van dienstbaarheid. Velen van hen wensen voor zichzelf dat deze situaties verborgen blijven of ophouden, opdat aan de oprechtheid van hun daden geen schade wordt toegebracht. De belangrijkste goddelijke genade voor een persoon, over wie Allah tevreden is, bestaat daaruit om hem Zijn gunsten niet te doen realiseren, opdat hij niet de overgang zal maken van smeken naar eisen, van dankbaarheid naar hoogmoedigheid.
Inderdaad, op basis hiervan is het zo dat, indien degenen die naar welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt. en tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. streven spiritueel genot en kerāmaEen wonder dat bewerkstelligd wordt door een moslim die geen profeet is., die niet meer dan paar druppels van welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt. vormen, opzoeken, hiervoor werken en naar het plezier hierin verlangen, dan verliezen zij hun ikhlāsHet oprecht aanbidden met als enige doel de tevredenheid van Allah te verkrijgen, zonder enig ander voordeel na te streven en zich te behoeden voor roem en aanzien., welke als een rijsmiddel dient voor welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt., en zorgen zodoende ervoor dat hun welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt. hen ontgaat. Zij verteren de onvergankelijke vruchten van het hiernamaals in deze vergankelijke wereld op een vergankelijke wijze.