Soefisme: De Weg van Welāya

Wat de tweede betreft, zij beschouwen de principes van de sharia in vergelijking tot de regels van de tarīqa als onbelangrijk, als onbeduidend. Immers, hun beperkte bevattingsvermogen kan een dergelijk verstrekkend spiritueel genot niet bevatten en hun nederige niveau kan deze hoge gedragsvormen van zedelijkheid niet bereiken.

 

 

De achtste aanduiding

 

Deze beschrijft acht afgronden.

 

De eerste: een gedeelte van de soefi’s dat via een spirituele ontwikkeling haar nefs probeert te fatsoeneren, maar zich niet volledig aan de sunna van de profeet (saw) houdt, stort zich op die wijze in de afgrond, omdat zij welāya prevaleert boven de profeetschap. In de Vierentwintigste en Eenendertigste Woorden is bewezen hoe verheven de profeetschap en in vergelijking hiermee hoe dof welāya is. 

 

De tweede: een gedeelte van de soefi’s prevaleert haar sjeik boven de ashāb, zij beschouwt hem zelfs als gelijkwaardig aan een profeet en stort zichzelf op die wijze in de afgrond. In Het Twaalfde Woord, in Het Zevenentwintigste Woord en in haar aanhangsel aangaande de ashāb is met grote stelligheid bewezen dat de ashāb via een gesprek met de profeet (saw) een bijzonder niveau bereikten, dat door welāya nimmer bereikt kan worden. De ashāb kunnen dus nooit overtroffen worden en de ewliyā’s kunnen het niveau van een profeet nooit evenaren!