Soefisme: De Weg van Welāya
De vijfde: het ondervinden van de subtiele waarheden die zich in de geboden van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). bevinden en deze vanuit het hart weten te waarderen, door middel van het ontwaken van het hart dat via zikrEen religieus ritueel binnen de islam, het gedenken van Allah waarbij een woord of korte zin langdurig wordt herhaald. en de rituelen van tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. wordt verworven. Men zal zodoende zijn aanbiddingen niet slordig en met tegenzin, maar met vol enthousiasme en hartstocht verrichten.
De zesde: het bereiken van tewekkulHet vertrouwen op Allah, het resultaat overlaten aan Allah na het vervullen van de eigen verantwoordelijkheid., teslīmOvergave aan Allah en de tevredenheid van Allah, welke de ware bron en het middel vormen voor een waar genot, een oprechte troost, een vreugde zonder enige kwelling en een vertrouwdheid zonder enige verlatenheid.
De zevende: het bevrijd worden van schandelijke houdingen zoals heimelijke afgoderij, schijnheiligheid en onnatuurlijke gedragsvormen, door middel van ikhlāsHet oprecht aanbidden met als enige doel de tevredenheid van Allah te verkrijgen, zonder enig ander voordeel na te streven en zich te behoeden voor roem en aanzien., die zowel de belangrijkste voorwaarde als het meest waardevolle resultaat vormt van het spirituele reizen. En eveneens het bevrijd worden van de gevaren van de kwaadzuchtige nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. en het egoïsme, door middel van de fatsoenering van de nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt., hetgeen de toepassingen van een tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. inhoudt.