Soefisme: De Weg van Welāya

De achtste: door zikr en tefekkur een vorm van bewustzijn wakker te roepen waarbij de mens zich altijd onder de heerschappij van Allah bevindt, door zuivere intenties de dagelijkse gewoontes in aanbidding te doen veranderen en zijn leven op de mooiste wijze voor het hiernamaals aan te wenden, verandert men zodoende iedere minuut van zijn leven in een zaadkorrel welke de loten van het eeuwige leven zullen voortbrengen.

 

De negende: de strijd om door een spirituele reis, een ijverige inzet en een spirituele ontwikkeling een volmaakt mens te worden, namelijk een ware gelovige en een oprechte moslim. Dat houdt in om niet oppervlakkig, maar op een overtuigende wijze in de Islam te geloven. Dus, door in dit wereldruim in zekere mate als een vertegenwoordiger van de schepping de dienaar en het aanspreekpunt van de Verhevene Schepper te worden, als een spiegel te dienen waarin Zijn namen verschijnen en door aan te tonen dat hij in ahsen-i taqwīm geschapen is, bewijst de mens de superioriteit van de mensen aan de engelen, weet hij op de twee vleugels van de sharia, namelijk de īmān en de goede daden, zich tot de hoge niveaus op te werken, aanschouwt hij nog in deze wereld de eeuwige gelukzaligheid en treedt hij zelfs deze gelukzaligheid binnen.