Soefisme: De Weg van Welāya
Inderdaad, wat de zuivering van de nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. volgens deze stap betreft, deze geschiedt volgens het vers
قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَكَّيهَا En geslaagd is hij die zijn [ziel] zuivert. – De Koran 91:9
wanneer de mens beseft dat zijn volmaaktheid zich in zijn onvolmaaktheid, zijn macht in zijn machteloosheid en zijn rijkdom in zijn behoeftigheid bevindt.
De vierde stap: deze stap onderwijst ons het vers
كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ اِلاَّ وَجْهَهُ Alles is vergankelijk, behalve Hij Zelf. - De Koran 28:88
welk ons de les ter harte doet nemen dat de nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. zichzelf als vrij en zelfstandig beschouwt en zichzelf vooral als onafhankelijk bestaande ziet. Op basis daarvan beweert hij aanspraak te maken op een soort heerschappij, hij vertoont tegenover zijn Aanbedene een vijandige, opstandige gezindheid. De nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. kan zich daaruit redden, indien hij de volgende waarheid begrijpt:
Alles is in wezen, wanneer men dat alles vanuit manā-yi ismīDe betekenis van het schepsel dat zichzelf bekendmaakt. bekijkt, vergankelijk, afwezig, veranderlijk en niet-bestaand. Echter, indien men alles vanuit manā-yi harfīDe betekenis van het schepsel dat niet zichzelf, maar iets of iemand anders bekendmaakt. bekijkt, vanuit een aspect dat alles als een spiegel voor de namen van Sāni-i zul-DjelālAllah, Die met uiterst kunstzinnigheid schept en Wiens grootheid en verhevenheid grenzeloos is. dient en daarmee een opdracht heeft, dan is alles een getuige, aanwezig, bestaand en onvergankelijk.