Soefisme: De Weg van Welāya
Een gedeelte van de geleerden te midden van Ehl-i soenna wel-djemāaMensen die zich aan de sunna van profeet Muhammed (saw) strikt gehecht houden., dat de diepe betekenissen van de verzen van de Koran en de ehādīthDe Islamitische overleveringen betreffende de handelingen en uitspraken van profeet Muhammed (saw). niet kan opvatten en altijd volgens de letterlijke betekenissen ervan beoordeelt, en een gedeelte van de godvergeten politici te midden van Ehl-i soenna wel-djemāaMensen die zich aan de sunna van profeet Muhammed (saw) strikt gehecht houden. werken ervoor deze schatkamer, het soefisme, te sluiten of zelfs te vernietigen door enkele vormen van misbruik en van fouten van de soefi’s als voorwendsel te gebruiken, en op deze manier deze bron, van waaruit een levenswater stroomt zoals kewtherEen waterbron in het paradijs., droog te leggen. Er zijn echter nauwelijks stromingen, wegen en paden te vinden die in ieder opzicht goed en gevrijwaard zijn van fouten. Goedschiks of kwaadschiks zal er bijna altijd sprake zijn van fouten en vormen van misbruik. Immers, indien incompetente, oningewijde mensen zich met een zaak bezighouden, zullen daarbij zeker vormen van misbruik voorkomen. Echter, op de Dag des Oordeels zal Allah de Rechtvaardige Zijn rechtvaardigheid tonen door goede en kwade daden tegen elkaar af te wegen. Dus, wanneer goede daden zwaarder wegen, zal Hij de mens belonen en accepteren; wanneer daarentegen slechte daden zwaarder wegen, dan zal Hij de mens bestraffen en afwijzen. Het evenwicht tussen goede en slechte daden is niet gebaseerd op kwantiteit, maar op kwaliteit. Het is soms zo dat één enkele goede daad zwaarder weegt dan duizend slechte daden en ertoe leidt dat deze worden vergeven.