De Miradj (De Hemelreis van de Profeet)
Ten zesde: zoals in de tweede verwijzing van het Tiende Woord werd uitgelegd, wilde de goddelijkheid – als vereiste van de wijsheid – Zich openbaren. Deze goddelijke wil werd op de meest schitterende wijze vervuld in de persoon van de Profeet Muhammed (saw), die met zijn uiterste vorm van aanbidding en overgave het hoogste niveau van dienaarschap in zijn religie toonde.
Bovendien wilde de Schepper van het universum – als vereiste van de wijsheid en waarheid – dat Zijn oneindige schoonheid en volmaaktheid via een tussenpersoon zichtbaar werd gemaakt. En degene die deze taak op de mooiste wijze vervulde en verkondigde, was onmiskenbaar wederom hij (saw).
Bovendien wilde de Schepper van het universum de opmerkzame blikken vestigen op de volmaaktheid van Zijn oneindig schone goddelijke kunstwerken en deze tentoonstellen. En degene die dit met de meest indrukwekkende stem openlijk verkondigde, was onbetwistbaar hij (saw).
Bovendien wilde de Heer der Werelden Zijn eenheid verkondigen binnen de veelheid van de schepping. En degene die deze eenheid op het allerhoogste niveau verkondigde – evenals alle niveaus van eenheid, namelijk de eenheid van Zijn Wezen, de eenheid van Zijn Eigenschappen en de eenheid van Zijn Handelingen – was onweerlegbaar wederom hij (saw).
Bovendien, zoals de grenzeloze schoonheden van Zijn kunstwerken aangaven, wilde de Eigenaar van het universum – als vereiste van waarheid en wijsheid – de oneindige schoonheid van Zijn Wezen, de pracht van Zijn schoonheid en de fijnzinnigheden van Zijn volmaaktheid Zelf aanschouwen en anderen laten aanschouwen. En degene die deze schoonheden en fijnzinnigheden op de allermooiste wijze weerspiegelde, hen liefhad en anderen ertoe aanspoorde deze lief te hebben, was onmiskenbaar wederom hij (saw).
Bovendien wilde de Schepper van dit wereldpaleis Zijn verborgen schatten – overladen met unieke wonderlijke werken en kostbare juwelen – tonen en tentoonstellen, en op deze wijze Zijn volmaaktheid bekendmaken en openbaren. En degene die deze schatten op voortreffelijke wijze tentoonstelde en kenbaar maakte, was onbetwistbaar wederom hij (saw).
Bovendien wilde de Schepper van dit universum – Die het geheel had opgesierd met talloze soorten kunstwerken en versieringen, en Zijn bewuste schepselen daarin had binnengeleid opdat zij het zouden aanschouwen, erover nadenken en zich erop bezinnen – als vereiste van Zijn wijsheid de betekenissen en de waarde van Zijn kunstwerken en versieringen tonen aan degenen die deze aanschouwden en zich daarop bezonnen. En degene die de djinnsGeestelijke wezens die van rookloos vuur geschapen zijn. en de mensen – zelfs de engelen en de geesten – met behulp van de Koran op voortreffelijke wijze hiervoor leidde, was onweerlegbaar wederom hij (saw).