Het Verschil tussen Shefqa en Liefde
En wat bij mij eveneens nog met betrekking tot dit thema naar voren komt, tegengesteld aan de opvattingen van de muhaqqiqīnWaarheidsgetrouwe, rechtgeleide, onderzoekende, grote Islamitische geleerden.Rechtgeleide onderzoekende grote islamitische geleerden. zelfs tegen die van Imam-i Rabbānī, die één van mijn leermeesters is, is het volgende:
“Het machtige, stralende gevoel dat Yāqūb (as) tegenover Yūsuf (as) koesterde, was geen liefde en geen hartstocht, maar shefqaLiefde die onvoorwaardelijk wordt gekoesterd, zoals die van een moeder jegens haar kind.. Immers, shefqaLiefde die onvoorwaardelijk wordt gekoesterd, zoals die van een moeder jegens haar kind. is veel effectiever, stralender, verhevener en zuiverder dan liefde en hartstocht, en het is de status van profeetschap waardig. Want, wanneer liefde en hartstocht voor personen en schepselen in wereldse opzicht al te heftig worden, zijn zij de verheven status van profeetschap niet meer waardig. Dat houdt in dat het gevoel van Yāqūb (as), welk de Koran met een zo schitterende wonderbaarlijkheid en op een zo schitterende manier laat zien en dat een middel vormt om de naam er-RahīmDe GenadevolleDe Genadevolle. te bereiken, een verheven niveau van shefqaLiefde die onvoorwaardelijk wordt gekoesterd, zoals die van een moeder jegens haar kind. is.”