Het Verschil tussen Shefqa en Liefde
Wat de hartstocht betreft, het is een middel om de naam el-WedūdDe Liefdevolle te bereiken en bevindt zich in de geschiedenis van de liefde van Zuleykha voor Yūsuf (as). Dus tot op welk niveau de Koran de gevoelens van Yāqūb (as) hoger toont dan de gevoelens van Zuleykha, op dezelfde manier staat shefqaLiefde die onvoorwaardelijk wordt gekoesterd, zoals die van een moeder jegens haar kind. in hoger aanzien dan hartstocht. Omdat mijn leermeester Imam-i Rabbānī metaforische hartstocht niet passend voor de status van profeetschap achtte, zei hij: “Aangezien de schoonheden die aan Yūsuf (as) toebehoren een soort hemelse schoonheden zijn, behoort ook de liefde voor hem niet tot de metaforische liefdes, waardoor dit foutief had kunnen zijn.” Ik zeg daarentegen: “O leermeester! Dit is een lastige verklaring. Dit is geen liefde, maar shefqaLiefde die onvoorwaardelijk wordt gekoesterd, zoals die van een moeder jegens haar kind. die nog honderdvoudig stralender, intensiever en verhevener is dan liefde.” Inderdaad, shefqaLiefde die onvoorwaardelijk wordt gekoesterd, zoals die van een moeder jegens haar kind. is in al haar gradaties subtieler en zuiverder. Wat de liefde en de hartstocht betreft, men vindt de meeste soorten ervan niet aangenaam.