Soefisme: De Weg van Welāya

Echter, het is volledig onjuist om de bijzondere uitdrukkingen als wahy, kelāmullah en āyah, die enkel en alleen de Koran toebehoren, voor zulke ingevingen te gebruiken. Zoals in Het Twaalfde, Het Vijfentwintigste en Het Eenendertigste Woord verduidelijkt en bewezen is, is de mate waarin er een verschil bestaat tussen de zon aan de hemel en zijn kleine, doffe en versluierde verschijning op een gekleurde spiegel in onze hand, gelijk aan de verschillen tussen de verzen van de Koran, die rechtstreeks het woord van Allah vormen, en de ingevingen die zij in hun harten krijgen. Inderdaad, het is juist wanneer men zegt dat de afbeeldingen van de zon die in iedere spiegel verschijnen in verband staan met de zon aan de hemel. Echter, zoals het in de ware zonnestelsel werkt, kunnen deze spiegels de aardbol door een gebrek aan aantrekkingskracht niet aan zich gebonden houden. 

 

 

De vijfde aanduiding

 

Een van de bijzonder belangrijke stromingen binnen de tarīqa is wahdetush-shuhūd, die onder de naam van wahdetul-wudjūd wordt voortgebracht. Deze stroming beperkt het zicht op het bestaan van Wādjibu’l-Wudjūd en houdt het bestaan van al het andere in vergelijking met Zijn bestaan voor zo zwak en zo schimmig dat zij het niet waardig acht het met de uitdrukking ‘bestaan’ aan te duiden. Alles buiten Allah wordt als niet meer dan een vorm van verbeelding beschouwd. Zij weigert het bestaan van alles buiten Allah en dat wordt dan ook als geheel niet als aanwezig voorgesteld. Zij gaat uiteindelijk zo ver dat zij de verschijningen van de namen van Allah als denkbeeldig beschouwt.