Soefisme: De Weg van Welāya

De zevende aanduiding

 

Deze bestaat uit vier opmerkingen.

 

De eerste opmerking: de sharia vindt, ten aanzien van Zijn eenheid en van Zijn absolute heerschappij, rechtstreeks plaats, zonder schaduw en ongesluierd als het resultaat van de goddelijke aanspraak. De hoogste niveaus van de tarīqa en van de haqīqa zijn ofwel een onderdeel van de sharia, ofwel gelden zij als een middel, een begin, een bediende ervan. Het doel van tarīqa resulteert uiteindelijk in het opvolgen van de oordelen van de sharia. Dus, de tarīqa en de haqīqa gelden als een middel en een bediende, teneinde de waarheden van de sharia te bereiken. Nadien bereiken zij op het hoogste niveau de ware betekenis van de haqīqa en het geheim van de tarīqa, welke zich in het hart van de sharia bevinden. Zo worden zij dan een onderdeel van de geweldige sharia. Echter, het is in het andere geval niet juist, zoals enkele soefi’s beweren, dat de sharia alleen de uiterlijke schaal en de haqīqa haar binnenkant, haar doelstelling en haar resultaat is. 

 

Waarlijk, iedere verschillende laag van de samenleving heeft een ander begrip met betrekking tot de sharia. Het zou verkeerd zijn om het uiterlijke aspect van de sharia, dat door het gewone volk wordt begrepen als de waarheid van de sharia te beschouwen, en de hoge niveaus van de sharia, die zich voor deskundigen hebben ontvouwd, als ‘tarīqa’ en ‘haqīqa’ te benoemen. Immers, de sharia kent verschillende niveaus die zich tot alle lagen van de bevolking richten.