Soefisme: De Weg van Welāya
Deze situatie heeft mij lange tijd nieuwsgierig gemaakt. Vanuit de barmhartigheid van Allah heb ik later begrepen dat de kritische benadering van Zemahsherī ten aanzien van Ehl-i soenna wel-djemāaMensen die zich aan de sunna van profeet Muhammed (saw) strikt gehecht houden. voortkwam uit zijn liefde tot zijn sekte, welke hij voor juist hield. Dus, teneinde Allah van al het kwade vrij te spreken, schrijft hij het scheppen van het woeste gedrag van de dieren niet aan Allah toe, maar aan de dieren zelf. Hierdoor accepteerde hij het principe van Ehl-i sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim.Degenen die zich aan de sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. van profeet Muhammed (saw) strikt gehecht houden. dat zowel al het goede alsmede al het kwade door Allah wordt geschapen niet. De andere imams van de Mutazilieten werden daarentegen niet omwille van hun liefde tot de waarheid afgewezen, maar omdat hun veel te beperkte verstand de verheven principes van Ehl-i sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim.Degenen die zich aan de sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. van profeet Muhammed (saw) strikt gehecht houden. niet kon bereiken, omdat zij zich eveneens niet in de situatie bevonden om de omvangrijke wetten van Ehl-i sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim.Degenen die zich aan de sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. van profeet Muhammed (saw) strikt gehecht houden. in hun eigen beperkte voorstelling onder te brengen en omdat zij deze ontkenden.
Zoals de Mutazilieten die in theologisch opzicht Ehl-i soenna wel-djemāaMensen die zich aan de sunna van profeet Muhammed (saw) strikt gehecht houden. tegenspreken in twee groepen verdeeld kunnen worden, zo zijn eveneens de tegenargumenten van de aanhangers van een tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. die buiten de kring van shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). vallen in twee groepen te verdelen.
Wat de eerste betreft, zij blijven evenals Zemahsherī enigszins onverschillig tegenover de principes van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw)., omdat zij via deze weg geen gelijke graad van spiritueel genot en tevredenheid hebben kunnen bereiken en omdat zij hun eigen tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. sterk liefhebben.