Soefisme: De Weg van Welāya

o is het dan op basis hiervan dat de aanhangers van tarīqa en haqīqa, afhankelijk van de spirituele afstand die zij afleggen, meer en meer naar de waarheden van de sharia verlangen, in haar gefascineerd raken en haar opvolgen. Zelfs de kleinste aspecten van de sunna beschouwden zij als hun hoogste doel en streefden ernaar deze op te volgen en te imiteren. Immers, tot op de hoogte waarop wahy hoger gekwalificeerd is dan ingevingen, zo zijn op precies dezelfde wijze ook de verheven principes van de sharia, die de vruchten van wahy vormen, tot in dezelfde gradatie hoger en belangrijker dan de principes van tarīqa, die de vruchten van ingevingen vormen. Om die reden is het belangrijkste principe van tarīqa het opvolgen van de sunna

 

De tweede opmerking: tarīqa en haqīqa behoren niet anders dan als een middel beschouwd te worden. Indien zij als een doel of richtlijn worden aangenomen, dan blijven de uitvoeringen van de principes en de handelingen, die van de sharia en van de sunna afkomstig zijn, heel formeel en hecht het hart meer waarde aan tarīqa en haqīqa. Dat wil zeggen dat de mens meer aan zijn zikr denkt dan aan het gebed zelf. Hij besteedt meer aandacht aan zijn dagelijkse zikr en smeekbedes van zijn tarīqa dan aan de fard, de verplichtingen die Allah beveelt. Hij voelt zich meer gedwongen tot het vermijden van een overtreding van een regel van zijn tarīqa dan tot het vermijden van een grote zonde die door Allah verboden is.