Soefisme: De Weg van Welāya
Echter, de dagelijkse zikrEen religieus ritueel binnen de islam, het gedenken van Allah waarbij een woord of korte zin langdurig wordt herhaald. en de smeekbedes van een tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. zijn niet gelijkwaardig aan zelfs één fardVerplichting. van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw)., zij kunnen haar plaats niet innemen. De regels en de zikrEen religieus ritueel binnen de islam, het gedenken van Allah waarbij een woord of korte zin langdurig wordt herhaald. binnen een tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. dienen een middel te zijn voor het ware genot dat zich in fardVerplichting. bevindt, en niet als een bron hiervoor. Dat houdt in dat een zāwiyaEen leerschool en een verzamelplaats waar soefi’s onderwezen worden en zikr verrichten. de soefi de gelegenheid dient te geven zijn vreugde tijdens het gebed in de moskee te ervaren en daarbij ook te letten op de juiste houding tijdens het gebed. Voorwaar, degene die zijn gebed in de moskee onachtzaam en haastig tot het einde haspelt en de ware innerlijke vreugde en volmaaktheid in een zāwiyaEen leerschool en een verzamelplaats waar soefi’s onderwezen worden en zikr verrichten. opzoekt, verwijdert zichzelf op deze wijze verder en verder van de waarheid.
De derde opmerking: er wordt gevraagd of een tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. buiten de sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. en de wetten van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). om ook mogelijk is?
Het antwoord: soms wel, soms niet. Het is mogelijk, want sommige volmaakte ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s zijn door het zwaard van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). terechtgesteld. En het is eveneens niet mogelijk, want de muhaqqiqīnWaarheidsgetrouwe, rechtgeleide, onderzoekende, grote Islamitische geleerden.Rechtgeleide onderzoekende grote islamitische geleerden. onder de ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s zijn bij het volgende principe van Sa’di-i Shirāzī overeengekomen:
مُحَالَسْتِ سَعْدِى بَرَاهِ نَجَاتْ - ظَفَرْ بُرْدَنْ جُزْ دَرْ پَىَ مُصْطَفٰى Sa'di, het is onmogelijk om jezelf voor het hellevuur te behoeden, tenzij je de weg van Mustafa (de uitverkorene) volgt
Oftewel, “Het is onmogelijk om buiten de weg van Rasūl-i Ekram Aleyhissalāt WesselāmVrede zij met jullieDe Eerbiedwaardige Boodschapper (saw). de ware betekenis van de geloofswaarheden te bereiken.” Het geheim van dit antwoord is als volgt: