Soefisme: De Weg van Welāya
Ten slotte: er bevinden zich te midden van de tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. twee groepen die buiten de kring van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). vallen.
Wat de eerste groep betreft, zoals hierboven beschreven is, treden deze mensen buiten de kring van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw)., ofwel omdat zij door een bedwelmende toestand zijn overweldigd, ofwel omdat zij door spirituele zintuigen zijn gedomineerd die de voorschriften van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). niet in acht nemen. Echter, wat nu dit buitentreden betreft, dit betekent niet dat zij de principes van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). niet in acht nemen of niet meer willen volgen. Veeleer treden zij op een gedwongen wijze, tegen hun wil in, buiten deze kring.
Bovendien hebben zich te midden van hen nu en dan belangrijke ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s bevonden. Hoewel zelfs sommige muhaqqiqīnWaarheidsgetrouwe, rechtgeleide, onderzoekende, grote Islamitische geleerden.Rechtgeleide onderzoekende grote islamitische geleerden. onder de ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s beweerd hebben dat enkele van deze ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s zich niet alleen buiten de kring van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw)., maar zelfs buiten de kring van de Islam hebben bevonden, zijn deze niettemin geen afvalligen, omdat zij geen enkel principe van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw)., die Muhammed (saw) heeft verkondigd, hebben bestreden. Zij hebben daarover ofwel nooit nagedacht, ofwel deze eenvoudig uit het oog verloren, daaromtrent niets geweten of niets kunnen weten. Indien zij daaromtrent wel kennis hadden bezeten en deze principes desondanks niet hadden aangenomen, dan zou deze voorwaarde niet zijn vervuld.