Soefisme: De Weg van Welāya
Wat de tweede groep betreft, deze wordt zonder meer aangetrokken door de enorme vreugde van de tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. en haqīqaEen weg buiten soefisme waarmee men direct tot spirituele volmaaktheid wordt geleid., omdat zij de vreugden van de waarheden van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw)., die ver boven hen liggen, niet kunnen bereiken. Zij geloven er zodoende in dat het daarbij alleen om saaie, vervelende formaliteiten gaat en handelen ten opzichte daarvan onverschillig. Stap voor stap overtuigen zij zichzelf ervan dat de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw). alleen uit een uiterlijke schaal bestaat en dat de haqīqaEen weg buiten soefisme waarmee men direct tot spirituele volmaaktheid wordt geleid. die zij hebben ervaren het essentiële doel is. Zij zeggen: “Ik heb haar bereikt, zij is voor mij toereikend.” en handelen in tegenspraak met de principes van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw).. Echter, degenen die in deze groep nog over hun verstand beschikken, zijn daarvoor wel verantwoordelijk. Zij storten zichzelf in afgrond en worden zelfs gedeeltelijk een spotpunt voor de duivel.
De vierde opmerking: enkele personen te midden van de afgedwaalde mensen die zich bezighouden met het verspreiden van bid’a, worden in de ogen van de ummaDe wereldwijde Islamitische gemeenschap. voor acceptabel gehouden. Echter, er bestaan soortgelijke personen die zich qua gedachtegang in niets van hen onderscheiden, maar worden niettemin door de ummaDe wereldwijde Islamitische gemeenschap. verworpen. Ik heb me daarover verwonderd. Bijvoorbeeld, hoewel Zemahsherī een van de ijverigste leden van de sekte Mutazile was, hebben de muhaqqiqīnWaarheidsgetrouwe, rechtgeleide, onderzoekende, grote Islamitische geleerden.Rechtgeleide onderzoekende grote islamitische geleerden. van Ehl-i soenna wel-djemāaMensen die zich aan de sunna van profeet Muhammed (saw) strikt gehecht houden. hem, ondanks zijn kritische opmerkingen, niet tot ongelovige of tot afgedwaalde verklaard; veeleer hebben zij naar een uitweg gezocht om hem te verontschuldigen. Terwijl andere imams van de Mutazilieten, zoals Ebu Ali Djubbāī, in dweperij nog ver onder Zemahsherī stonden, werden zij verworpen en als afgedwaalden bestempeld.