Soefisme: De Weg van Welāya
Bovendien is deze weg de grote weg die nog omvattender is. Immers, deze weg noodzaakt de mens niet om
لاَ مَوْجُودَ اِلاَّ هُوَ Er is geen bestaan buiten Hem
te zeggen en het bestaan van de schepping te verloochenen, teneinde constant met een vorm van bewustzijn te leven waarbij hij zich altijd onder de heerschappij van Allah bevindt, zoals bij wahdetul-wudjūdEen leerschool die alles in vergelijking met het bestaan van Allah als een schaduw ziet. De volgelingen van deze leerschool beweren dat alles buiten Allah geen waarde heeft om als een vorm van bestaan beschouwd te kunnen worden. wel het geval is. Of hij dient niet
لاَ مَشْهُودَ اِلاَّ هُوَ Er is niets dat aanschouwd kan worden buiten Hem
te zeggen en zich in te beelden dat de wereld tot de greep van de absolute vergetelheid is veroordeeld, teneinde constant met een vorm van bewustzijn te leven waarbij hij zich altijd onder de heerschappij van Allah bevindt, zoals bij wahdetush-shuhūdEen leerschool die alles in vergelijking met het bestaan van Allah als een verbeelding beschouwt. De volgelingen van deze leerschool beweren dat alles buiten Allah geen waarde heeft om als een bestaan beschouwd te kunnen worden. wel het geval is.
Aangezien de Koran het bestaan van de schepping openlijk verkondigt, benadert onze weg de schepping op de volgende wijze:
De mens ontbindt alle bestaansvormen van het verrichten van werkzaamheden voor eigen rekening en stelt deze in dienst van Fātir-i zul-DjelālAllah, Wiens grootsheid en verhevenheid grenzeloos is en Die alles vanuit het niets schept.. Hij toont de gehele schepping als een verschijningsplaats die als een spiegel voor esmā-ul husnāDe schone namen van Allah., de schone namen van Allah, dient. Hij bekijkt de gehele schepping met manā-yi harfīDe betekenis van het schepsel dat niet zichzelf, maar iets of iemand anders bekendmaakt. en vrijwaart zich zodoende voor godvergetelheid. Hij verwerft zich een vorm van bewustzijn waarbij hij zich altijd onder de heerschappij van Allah bevindt en hij vindt in ieder schepping een weg die hem naar Allah de Rechtvaardige leidt. Dus, deze weg laat de mens de schepping niet met manā-yi ismīDe betekenis van het schepsel dat zichzelf bekendmaakt. bekijken.