Dromen ten opzichte van de Islam

De derde opmerking: volgens een betrouwbare overlevering staat vast dat één van de veertig kenmerken van de profeetschap in de vorm van een waarachtige droom heeft plaatsgevonden. Dat houdt in dat waarachtige dromen werkelijkheid zijn en eveneens een verbinding met de opdracht van de vervulling van de profeetschap bezitten. Aangezien deze derde opmerking bijzonder belangrijk, uitgebreid en diepgaand is en met de profeetschap een verbinding heeft, zullen wij haar tot een andere gelegenheid uitstellen en nu deze deur niet openen.

 

De vierde opmerking: dromen zijn in drie soorten te verdelen. Twee van deze zijn volgens de Koran 

اَضْغَاثُ اَحْلاَمٍ

en zijn het niet waard om geïnterpreteerd te worden. Ook indien zij een betekenis hebben, zijn zij niet van belang. Ofwel stelt de verbeeldingskracht van de mens vanwege zijn afzonderlijke karaktereigenschap iets samen en beschildert zij dat, ofwel roept deze verbeeldingskracht een of andere opgewonden, stimulerende gebeurtenis van dezelfde dag of van een dag daarvoor of zelfs van een dag die hem op dezelfde tijd één of twee jaar voordien heeft getroffen op en geeft zij deze weer in een andere vorm. Deze beide soorten zijn van

اَضْغَاثُ اَحْلاَمٍ

en zijn zij het niet waard om geïnterpreteerd te worden.

 

Wat echter de derde soort betreft, hier gaat het om waarachtige dromen. Zodra de zintuigen van de mens, die hem met deze wereld verbinden, met de slaap hun activiteiten beëindigen, vindt latīfe-i rabbāniyya onmiddellijk een verbinding met ālem-i ghaib. Met deze verbinding bekijkt hij de komende gebeurtenissen en treft de verschijningen van lewh-i mahfūz en van qàder aan en ziet daar enkele ware gebeurtenissen. En op deze gebeurtenissen oefent de verbeeldingskracht soms invloed uit en verschaft zij aan hen uiterlijk een bepaalde vorm.