Geloofswaarheden: Verkenningen & Reflecties
De tweede kwestie
Aanbidding is verbonden aan het bevel van Allah en Zijn welbehagen. Met andere woorden, aanbidding wordt uitgevoerd omdat het een bevel van Allah is, met als doel Zijn tevredenheid te verkrijgen. De vruchten en voordelen ervan worden gerealiseerd in het hiernamaals. Echter, zolang wereldse voordelen en vruchten niet het primaire doel zijn en onbedoeld vanzelf voortkomen, zijn ze niet in strijd met dienaarschap. Misschien zijn ze zelfs bedoeld om de zwakkeren te motiveren en aan te moedigen. Als die vruchten en voordelen het hoofddoel, of zelfs een deel van het hoofddoel, zouden zijn voor de aanbidding, de ewrādSmeekbedes en zikr die op een bepaalde tijd en in een bepaalde hoeveelheid verricht worden om dichter bij Allah te komen. of de zikrEen religieus ritueel binnen de islam, het gedenken van Allah waarbij een woord of korte zin langdurig wordt herhaald., maakt dat desbetreffende aanbidding gedeeltelijk ongeldig. Het kan zelfs de verdienstelijke aanbidding volledig tenietdoen, waardoor deze totaal geen resultaat oplevert.
Dus, degenen die onachtzaam zijn voor deze waarheid, verrichten de ewrādSmeekbedes en zikr die op een bepaalde tijd en in een bepaalde hoeveelheid verricht worden om dichter bij Allah te komen. van Sjeik Naqshbandī, die honderd vruchten en voordelen oplevert, of Djewshenul-KebīrEen welbekende smeekbede die DjibrīlEen van de vier grote engelen die wordt geassocieerd met het overbrengen van de goddelijke openbaring aan de profeten. (as) tijdens een strijdperiode naar profeet Muhammed (saw) heeft gebracht; hij zei tegen hem (saw): “Doe je harnas uit en lees dit in plaats daarvan.”, die duizend voordelen oplevert, met als hoofddoel om enkele voordelen ervan te verkrijgen. Echter verkrijgen zij deze voordelen niet, noch zullen zij die verkrijgen, noch bezitten zij het recht om ze te verkrijgen. Want desbetreffende voordelen kunnen niet het primaire doel zijn van die ewrādSmeekbedes en zikr die op een bepaalde tijd en in een bepaalde hoeveelheid verricht worden om dichter bij Allah te komen., en degene die deze verricht, kan die voordelen niet als zijn hoofddoel beschouwen in het verrichten ervan. Ze worden echter geschonken als een geschenk van Allah indien deze met een oprechte intentie, alleen omwille van Allah, worden verricht. Wanneer deze voordelen begeerd worden, zal oprechtheid enigszins ondermijnd worden. Dit kan er zelfs toe leiden dat deze ewrādSmeekbedes en zikr die op een bepaalde tijd en in een bepaalde hoeveelheid verricht worden om dichter bij Allah te komen. niet langer onder aanbidding valt en haar waarde volledig verliest.
Het is echter wel zo dat zwakke mensen behoefte hebben aan motivatie en aanmoediging voor de verrichting van dergelijk profijtelijke ewrādSmeekbedes en zikr die op een bepaalde tijd en in een bepaalde hoeveelheid verricht worden om dichter bij Allah te komen.. Als iemand door die voordelen gemotiveerd raakt en die ewrādSmeekbedes en zikr die op een bepaalde tijd en in een bepaalde hoeveelheid verricht worden om dichter bij Allah te komen. alleen omwille van Allah, voor het hiernamaals verricht, kan het geen kwaad en is het zelfs aanvaardbaar.
Omdat deze wijsheid door velen niet begrepen wordt, bereiken velen niet de voordelen van dergelijke ewrādSmeekbedes en zikr die op een bepaalde tijd en in een bepaalde hoeveelheid verricht worden om dichter bij Allah te komen. die door aqtābDe grootste spirituele leiders en de grootste geleerden van zijn tijd te midden van de ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s.’s en selef-i salihīnDe vroegere Islamitische geleerden te midden van metgezellen, tābiīn en tebe-i tābiīn. worden overgeleverd. Bijgevolg twijfelen ze aan de waarde van zowel deze ewrādSmeekbedes en zikr die op een bepaalde tijd en in een bepaalde hoeveelheid verricht worden om dichter bij Allah te komen. als degenen die deze voordelen overleveren. Soms gaan ze zelfs zo ver dat ze hun waarde ontkennen.