Het Geloof en de Mens
Vervolgens zag ik in een verre uithoek nog een paleis, waarop mijn naam Said stond geschreven. Ik raakte verrast en begon het nauwkeuriger te bekijken. Het scheen mij toe alsof ik mijn eigen gedaante erop ontwaarde. Uit verbijstering schreeuwde ik, waarna ik ontwaakte en bij zinnen kwam.
Ik wil nu deze denkbeeldige gebeurtenis voor jou interpreteren. Moge Allah haar zegenen.
Die stad symboliseert het maatschappelijke leven van de mensen (en de menselijke beschaving). Ieder paleis op zich representeert een mens. De bewoners en het personeel van het paleis vertegenwoordigen zowel de menselijke zintuigen zoals de ogen, de oren, het hart, de ziel en het verstand alsmede de niet-materiele uitrustingen zoals lust, begeerten, Quwwe-i shehewiyyaHet vermogen om hetgeen op te zoeken dat voor hem lustgevend is, zoals eten, drinken, slapen, praten en partnergemeenschap; het lustvermogen. en quwwe-i ghadabiyyaHet vermogen om hetgeen af te weren dat schadelijk is; het afweervermogen.. Ieder afzonderlijk zintuig van iedere afzonderlijke mens heeft afzonderlijke taken waarmee dat zintuig zijn dienaarschap aan Allah toont. Tevens bezit ieder zintuig een eigen manier van genieten en lijden. De nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt., quwwe-i shehewiyyaHet vermogen om hetgeen op te zoeken dat voor hem lustgevend is, zoals eten, drinken, slapen, praten en partnergemeenschap; het lustvermogen. en quwwe-i ghadabiyyaHet vermogen om hetgeen af te weren dat schadelijk is; het afweervermogen. dienen als een portier en als een hond.
Inderdaad, het is uiteraard niet vooruitgang maar een verval om deze verheven zintuigen aan de nefsEen aspect van de ziel dat de kwaadaardige eigenschappen van een mens in zich herbergt. en de begeerten te onderwerpen en hun ware taken te doen laten vergeten. De overige aspecten kun je zelf interpreteren.