Het Geloof en de Mens
Vervolgens ziet hij dat Djelīl-i DjemīlAllah, Wiens grootsheid en verhevenheid grenzeloos en Wiens pracht oneindig is. op de schepselen de verschijningen van Zijn grootheid, volmaaktheid, glorie en schoonheid toont en de blikken van de opmerkzame beschouwers naar Zich toetrekt. Daarop zegt hij ‘Allahu-AkbarAllah is de grootste., SubhānAllah’ en verricht hij nederig met bewondering en liefde de sudjūdEen lichaamshouding waarin het voorhoofd, de neus, de handen, de knieën en de tenen samen de grond aanraken..
Vervolgens ziet hij dat Ghaniyy-i mutlaqAllah, Wiens rijkdom oneindig is en alles omvat met een grenzeloze vrijgevigheid Zijn grenzeloze rijkdom en onuitputtelijke schatten toont. Daarop smeekt en vraagt hij Hem prijzend en vererend in volstrekte behoeftigheid.
Vervolgens ziet de mens dat Fātir-i zul-DjelālAllah, Wiens grootsheid en verhevenheid grenzeloos is en Die alles vanuit het niets schept. het aardoppervlak als een tentoonstelling heeft ingericht, waarin Hij al Zijn antieke kunstwerken demonstreert. Daarop toont hij zijn waardering, bewondering, verbazing en verering door MāshāAllāhWat Allah heeft gewild; een uitdrukking die wordt gebruikt om waardering, vreugde, lof of dankbaarheid uit te drukken voor een bepaalde gebeurtenis of een bepaalde persoon., BārakAllāhMoge Allah het zegenen; een uitdrukking die wordt gebruikt om waardering, vreugde, lof of dankbaarheid uit te drukken voor een bepaalde gebeurtenis of een bepaalde persoon., SubhānAllāhAllah is feilloos. en Allahu-AkbarAllah is de grootste. te zeggen.
Vervolgens ziet hij dat Wāhid-i AhadAllah, Die één is en Wiens eenheid in alles zichtbaar is. op alle schepselen in dit universum -met Zijn niet imiteerbare, onnavolgbare en Hem alleen toebehorende stempels en zegels- Zijn eenheid bestempelt en de tekens van Zijn eenheid borduurt. Dat wil zeggen dat Hij overal in het universum de vlag van Zijn eenheid hijst en Zijn heerschappij openbaart. Daarop verkondigt hij zowel zijn bevestiging en overtuiging in de eenheid van Allah alsmede zijn dienaarschap jegens Hem.
Inderdaad, middels dergelijke aanbiddingen en tefekkurHet gedenken van Allah door de manifestaties van Zijn namen op Zijn schepselen waar te nemen. verwerft de mens zijn ware aard, het mens-zijn; hij laat zien dat hij in ahsen-i taqwīmHet in de beste gedaante, zowel uiterlijk als innerlijk, met de meest waardevolle eigenschappen geschapen zijn, dat het hoogste niveau van al het geschapene inhoudt. is geschapen en wordt -dankzij de zegen van de īmānHet geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).Het geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).- een betrouwbare kalief van de schepping op aarde die het waardig is het toevertrouwde op zich te dragen.