Het Grootste Teken

Inderdaad, de doelmatige en bijzondere zaken zoals de plotselinge uiting van een donderend geluid in de atmosfeer, het vullen van de hemel met lichtflitsen en het vuur van bliksem en het oplichten van wolken, die op bergen van katoen en op zakken vol met hagel, water en sneeuw lijken, komen als een mokerslag aan op het onachtzame hoofd van de mens en zeggen tegen hem: “Hef je hoofd omhoog en aanschouw de wonderbaarlijke handelingen van Degene Die Zichzelf bekend wil maken, Degene Die voortdurend actief en uitermate machtig is. Zoals jouw aanwezigheid in deze wereld niet doelloos is, zijn ook deze gebeurtenissen en verschijnselen niet doelloos. Elk van hen wordt geleid tot het uitvoeren van vele doelmatige taken. Dat houdt in dat elk van hen door een Mudebbir-i Hakim in dienst wordt gesteld.” 

 

Zo hoort dan de nieuwsgierige reiziger de grote en manifeste getuigenis van de waarheid in de atmosfeer aan, samengesteld uit het leiden van de wolken, het bestuur van de winden, het neerzenden van de regen en het beheer van de gebeurtenissen in de atmosfeer. En hij zegt hierop: “Amentu Billah”.

 

In de tweede trede van het eerste gedeelte is met betrekking tot de waarnemingen omtrent de atmosfeer van de reiziger het volgende gezegd[1]:

 

لاَ اِلٰهَ اِلاَّ اللّٰهُ الْوَاجِبُ الْوُجُودِ الَّذِى دَلَّ عَلٰى وُجُوبِ وُجُودِهِ اَلْجَوُّ بِجَمِيعِ مَا فِيهِ بِشَهَادَةِ عَظَمَةِ اِحَاطَةِ حَقِيقَةِ اَلتَّسْخِيرِ وَالتَّصْرِيفِ وَالتَّنْزِيلِ وَالتَّدْبِيرِ الْوَاسِعَةِ الْمُكَمَّلَةِ بِالْمُشَاهَدَةِ [2]

 

 

 

[1] Opmerking: ik wilde een commentaar schrijven bij de drieëndertig niveaus van tewhīd die in het eerste gedeelte zijn genoemd. Echter, ten gevolge van mijn huidige situatie en mijn onvermogen daaraan te voldoen zie ik me genoodzaakt te volstaan met een samenvatting van bewijzen en met alleen de vertaling van de bedoelingen ervan. Aangezien deze drieëndertig niveaus evenwel op verschillende manieren worden uitgelegd in de dertig, liever gezegd in de honderd verhandelingen van de Risale-i Nur, met in elke verhandeling de weergave van bepaalde niveaus, verwijzen we naar die verhandelingen voor de details.

 

[2] Er bestaat geen god buiten Allah, Hij Die Wādjibul-Wudjūd is. De atmosfeer en alles wat zich daarbinnen bevindt, getuigen met de verhevene alomvattendheid en volmaaktheid, hetgeen binnen het onderwerpen, het bestuur, het neervallen en het beheer duidelijk te zien zijn, van Zijn noodzakelijke bestaan.