Het Grootste Teken
Terwijl de reiziger, die de wens heeft om de vreugde en het licht te beleven die vanuit de īmānHet geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).Het geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking). voortvloeien en diens īmānHet geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).Het geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking). die voortdurend versterkt en ontwikkeld wordt en die van het niveau van ilmel-yaqīnEen zekere overtuiging die op kennis berust. naar dat van aynel-yaqīnEen zekere overtuiging die op waarnemen berust. stijgt, de medrasaEen instelling waarin Islamitische vakken onderwezen worden. verlaat, wordt hij door de duizenden, miljoenen gezegende murshidSpirituele leider.’s, die door in het voetspoor van Muhammed (saw) en in de schaduw van zijn mirādjDe hemelreis van de profeet Muhammed (saw).De hemelreis van de profeet Muhammed (saw). te treden voor de waarheid werken, in istiqāmaHet standvastig blijven in hetgeen Allah de dienaar heeft bevolen en het vermijden van hetgeen Allah de dienaar heeft verboden. Zich houden aan rechtschapenheid door zich te onthouden van ifrat en tefrit (excessiviteit). leven en met hun īmānHet geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).Het geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking). het niveau van aynel-yaqīnEen zekere overtuiging die op waarnemen berust. bereiken, naar hun zāwiyaEen leerschool en een verzamelplaats waar soefi’s onderwezen worden en zikr verrichten.’s geroepen.
Hij treedt binnen en ziet dat die murshidSpirituele leider.’s, steunend op hun keshfMet de toestemming van Allah tot een bepaalde punt het kunnen waarnemen van sommige gebeurtenissen en zaken met betrekking tot het verborgene. en kerāmaEen wonder dat bewerkstelligd wordt door een moslim die geen profeet is., unaniem "Er is geen god buiten Hem." uitroepen en hiermee het noodzakelijke bestaan en de eenheid van de Heer aan de gehele schepping verkondigen. Zoals de zon door middel van de zeven kleuren in haar licht zich overal bekendmaakt, zo maakt eveneens de eensgezindheid van deze genieën en verlichte ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s, die zich binnen de diverse waarachtige tarīqaEen weg binnen soefisme waarmee men tot spirituele volmaaktheid wordt geleid.’s en de verschillende juiste wegen bevinden welke als de verschijningen van de zeventig, zelfs van de duizend-en-een van elkaar verschillende kleuren van het licht van Shems-i EzèlīAllah, Wiens bestaan geen begin heeft, Die ongebonden is aan materie en tijd en Die de bron is van alle verschijningen. dienen, een waarheid bekend.