Het Grootste Teken

Aangezien hij (saw) alle gebedsvormen van zijn godsdienst op een onovertrefbare wijze verrichtte, allen oversteeg wat taqwā betreft en meer dan iedereen Allah vreesde en onder de heftigste en zwaarste omstandigheden rekening hield met alle aspecten van dienaarschap en deze gebedsvormen als eerste en op de meest volmaakte wijze heeft verricht, kent hij (saw) uiteraard geen gelijke.

 

Aangezien hij (saw) te midden van zijn duizenden smeekbedes alleen al met ‘Djewshenul-Kebīr’, op basis van zijn kennis omtrent zijn Heer, op een dusdanige wijze Zijn eigenschappen en Zijn namen beschrijft, en aangezien alle geleerden en ewliyā’s, vanaf toen tot op heden, met al hun kennis en bezinning, noch dat niveau van kennis noch dat niveau van beschrijven hebben kunnen bereiken, kent hij zelfs op het gebied van smeekbedes geen gelijke. Degene die het begin van de verhandeling ‘De supplicatie’ bekijkt, waarin zich een korte uitleg betreffende de vertaling van één van de negenennegentig delen uit ‘Djewshenul-Kebīr’ bevindt, zal zien dat ook deze smeekbede geen gelijke kent. 

 

Aangezien hij (saw) gedurende het verkondigen van zijn profeetschap en het uitnodigen tot de waarheid een ongeëvenaarde vastberadenheid, standvastigheid en moed heeft betoond en aangezien hij geen greintje twijfel, aarzeling of angst heeft getoond, de wereld in zijn eentje heeft uitgedaagd, succes heeft behaald en ondanks de aanwezigheid van sterke rijken en heersende religies de Islam over de wereld heeft doen zegevieren, zelfs toen zijn eigen volk, stam en oom zich uiterst vijandig tegen hem hebben opgesteld, kennen zijn verkondiging en uitnodiging eveneens geen gelijke, noch kan daaraan een gelijke toegekend worden.