Het Grootste Teken
“Zoals het geval is bij soera el-Fātiha, waarin vanaf het begin ervan tot het woord
اِيَّاكَ (Jij alleen)
een vorm van lofprijzing wordt geuit alsof een onbekende derde persoon wordt toegesproken, maar vanaf het woord
اِيَّاكَ (Jij alleen)
een positie wordt ingenomen alsof alles zich in de tegenwoordigheid van Allah bevindt en zich direct tot Hem wendt, zo eveneens dienen wij Degene Die wij opzoeken niet via anderen na te vragen, maar dienen Hem rechtstreeks van Hem te leren kennen. Wij dienen de zon, die alles laat zien, rechtstreeks van de zon zelf te vragen. Inderdaad, datgene wat alles laat zien, zal zichzelf nog duidelijker laten zien. Dus, zoals wij de zon via haar lichtstralen waarnemen en leren kennen, zo eveneens kunnen wij, dienovereenkomstig onze bekwaamheden, onze Schepper via de manifestaties van Zijn namen en Zijn heilige attributen leren kennen.”
Bij het leren kennen van onze Schepper via Zijn namen en attributen zullen wij in deze verhandeling te midden van de ontelbare wegen alleen twee wegen, te midden van de grenzeloos vele niveaus van deze twee wegen alleen maar twee niveaus en te midden van de vele waarheden en de vele grote toelichtingen van deze twee niveaus alleen maar twee waarheden op een beknopte wijze behandelen.