Het Grootste Teken
De eerste waarheid: deze waarheid verwijst naar een alomvattende, voortdurende, welgeordende, geweldige activiteit die overal met het oog te zien is en die alle hemelse en aardse wezens beheert, vervormt en vernieuwt. En binnen deze doelmatige activiteit wordt de heerschappij van Allah onmiddellijk waargenomen. En binnen deze genadevolle heerschappij, die zich op alle mogelijke manieren manifesteert, wordt Zijn goddelijkheid onmiskenbaar herkend.
Inderdaad, vanachter de sluier van deze overheersende, doelmatige en voortdurende activiteit worden de handelingen van Fāil-i Qadīr we AlīmAllah, Die vanuit Zijn eigen wil handelt, Wiens macht alles omvat en in Wiens kennis alles zich bevindt. aangevoeld alsof ze worden waargenomen.
En vanachter de sluier van deze verzorgende en beherende handelingen van de Heer worden de manifestaties van Zijn namen, die overal te zien zijn, overduidelijk ondervonden, alsof ze worden ervaren.
En vanachter de sluier van de namen van Allah, die zich op een majestueuze en wonderschone wijze manifesteren, wordt het bestaan van sifāt-i seba-i qudsiyyaDe zeven heilige attributen van Allah, namelijk hayā, ilm, qudra, sem, baṣar, irāde en kelām (het leven, de kennis, de macht, het gehoor, het zien, de wil en de spraak). op het niveau van ilmel-yaqīnEen zekere overtuiging die op kennis berust., veeleer op het niveau van aynel-yaqīnEen zekere overtuiging die op waarnemen berust. en wellicht zelfs op het niveau van haqqal-yaqīnEen zekere overtuiging die op ervaren berust. vastgesteld.