Het Grootste Teken
En zelfs door de oneindige verschijningen van deze sifāt-i seba-i qudsiyyaDe zeven heilige attributen van Allah, namelijk hayā, ilm, qudra, sem, baṣar, irāde en kelām (het leven, de kennis, de macht, het gehoor, het zien, de wil en de spraak)., die in al het geschapene te zien zijn, wordt het bestaan van Wādjibul-WudjūdAllah, Wiens bestaan noodzakelijk en Wiens non-existentie onmogelijk is, Wāhid-i Ehadde Enige, Ferdus-SamedAllah, Die alles alleen schept en bestuurt en Die aan niemand en niets behoeftig is, maar iedereen en alles hebben wel behoefte aan Hem. op een vanzelfsprekende en noodzakelijke wijze bewezen alsof het met het oog van de īmānHet geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking).Het geloven in de zes pilaren van het geloof (het bestaan en de eenheid van Allah, de hemelse geschriften, de profeten, de engelen, het hiernamaals en de goddelijke lotsbeschikking). te zien is, op een manier welke nog helderder en duidelijker is dan de aanwezigheid van de zon. Immers, een prachtig en betekenisvol boek en een welgebouwd huis vereisen ongetwijfeld de handelingen van schrijven en bouwen; en de handelingen van prachtig schrijven en welgeordend bouwen vereisen duidelijk de aanwezigheid van een schrijver en een bouwer; en de titels van schrijver en bouwer brengen duidelijk de artistieke vaardigheden en de kenmerken met zich mee die noodzakelijk zijn voor deze titels; en deze vaardigheden en kenmerken vereisen zonder twijfel een persoon die zowel vaardig en kunstzinnig als titelbezitter en verrichter is. Inderdaad, evenals het onmogelijk is om een daad vast te stellen zonder een verrichter ervan en een titel zonder een bezitter, is het eveneens onmogelijk om een vaardigheid vast te stellen zonder een eigenaar, en een kunstzinnigheid zonder een kunstenaar.