Het Kalifaat in de Islam
Laten we deze waarheid verduidelijken aan de hand van een voorbeeld:
Een van de kinderen van een zeer rijke man erft twintig ons zilver en vier ons goud van zijn vader, terwijl een ander vijf ons zilver en vijf ons goud ontvangt. De derde krijgt drie ons zilver en vijf ons goud uit de erfenis. Hoewel de laatste twee kinderen in kwantiteit minder erven, krijgen ze uiteraard wel in kwaliteit meer.
Zoals dit voorbeeld illustreert, zou de bescheiden meerderheid van het aandeel van de twee kaliefen in de gouden waarheid van aqrabiyyet-i ilāhiyyaDe nabijheid van Allah aan Zijn dienaren., die voortkomt uit de erfenis van profeetschap en de implementatie van de profetische wetten, zwaarder wegen dan de overvloed aan qurbiyyet-i ilāhiyyaDe nabijheid van de dienaren aan Allah. en welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt. die voortvloeien uit persoonlijke volmaaktheid. Deze punten moeten in overweging worden genomen bij het afwegen ervan. Als ze echter alleen worden beoordeeld op basis van hun persoonlijke moed, kennis en welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt., zal de waarheid een andere wending nemen.
Bovendien kunnen ze ook niet vergeleken worden met betrekking tot de collectieve persoonlijkheid van de nakomelingen van de Profeet (saw). In die collectieve persoonlijkheid herbergt immers het geheim van de Profeet (saw). Ali (ra) vertegenwoordigt namelijk die collectieve persoonlijkheid die, vanwege het vertegenwoordigen van de erfenis van de Profeet (saw), de waarheid van de Profeet (saw) in zich draagt.