Engel des Doods en Musa (as)
De eerste opvatting: Azrāïl (as) bemachtigt de ziel van iedereen persoonlijk. Zijn ene handeling verhindert zijn andere handeling niet, want hij is van licht. En indien een gedaante uit licht bestaat, kan zij op talrijke plaatsen via talloze weerspiegelingen aanwezig zijn en daar verschijnen. De verschijning van een gedaante bezit dezelfde karakteristieke eigenschappen als zijzelf. Zij wordt als één en hetzelfde wezen beschouwd, zij is geen ander. Evenals de weerspiegelingen van de zon haar licht en haar warmte uitstralen, zo zijn ook de weerspiegelingen van de geestelijke wezens als de engelen in ālem-i misālEen niet-materieel rijk waarin zich de beelden van het gehele bestaan en alle gebeurtenissen reflecteren. daaraan gelijk en stralen deze hun persoonlijke eigenschappen uit. Echter, hun weerspiegeling komt overeen met de eigenschappen van de weerspiegelende achtergrond. Zoals DjibrīlEen van de vier grote engelen die wordt geassocieerd met het overbrengen van de goddelijke openbaring aan de profeten. (as) voor de ashābDe gelukzalige eeuw van profeet Muhammed (saw). in de gedaante van DihyaEen van de metgezellen van de profeet (saw) (ra) verscheen, verscheen hij op hetzelfde moment ook op duizenden andere plaatsen in verschillende vormen en gedaantes en deed tegelijkertijd sudjūdEen lichaamshouding waarin het voorhoofd, de neus, de handen, de knieën en de tenen samen de grond aanraken. voor ArshEen plaats waar de grootsheid en de verhevenheid van Allah zich in de meest ultieme vorm manifesteren. met zijn geweldige vleugels die van het westen tot aan het oosten spannen. Zijn verschijning toonde zich in overeenstemming met de eigenschappen van iedere weerspiegelende achtergrond en was tegelijkertijd op duizenden plaatsen aanwezig.