Het Grootste Teken
Inderdaad, aangezien de macht van Allah tot de essentie van Zijn wezen behoort en de noodzakelijke vereiste van Zijn wezen is, is het op basis van dit bovengenoemde principe onmogelijk dat machteloosheid een invloed kan hebben op het wezen van Zāt-i QadīrAllah, de Majesteitelijke Heer Wiens macht alles omvat..
En wanneer ergens verschillende niveaus of gradaties in worden aangetroffen, laat dat zien dat het tegendeel ervan daarop een invloed heeft. Bijvoorbeeld, de zwakke en sterke gradaties van het licht worden bepaald door de invloed van het duister. De hoge en lage graden van de hitte worden bepaald door de invloed van de kou. En de sterke en zwakke niveaus van macht worden bepaald door de invloed van weerstand. Voorzeker, bij Zijn macht, die tot de essentie van Zijn wezen behoort, kunnen zich geen gradaties bevinden. Hij schept alles even gemakkelijk zoals Hij één enkel iets schept.
En aangezien binnen deze almacht geen niveaus worden aangetroffen en zwakheden en tekortkomingen niet optreden, kan er zich inderdaad voor Zijn macht geen enkele hindernis of belemmering bevinden en kan geen enkele vorm van scheppen Hem moeilijkheden bezorgen.
En aangezien geen enkele handeling Hem moeilijkheden bezorgt, is Hij inderdaad bij machte om de wederopstanding even gemakkelijk als een lente, een lente even licht als één enkele boom en een boom even moeiteloos als één enkele bloem tot stand te brengen. En wij zien eveneens dat Hij één enkele bloem net zo kunstzinnig als een boom, één enkele boom net zo wonderbaarlijk als een lente en één enkele lente net zo volledig en zo wonderlijk als een wederopstanding tot het bestaan roept.