Sunna van de Profeet (saw)

De derde kwestie

 

De Eerbiedwaardige Boodschapper (saw) is van nature begiftigd met de meest evenwichtige karaktereigenschappen en op volmaakte wijze geschapen. Daarom zijn al zijn handelingen en toestanden afgewogen en gematigd. Uit zijn biografie blijkt duidelijk dat hij altijd met gematigdheid en evenwichtigheid heeft gehandeld en zich heeft onthouden van zowel ifrāt als van tefrīt


Inderdaad, omdat de Eerbiedwaardige Boodschapper (saw) het bevel

فَاسْتَقِمْ كَمَاۤ اُمِرْتَ

op een volmaakte wijze gehoorzaamde, was in al zijn handelingen, uitspraken en houdingen duidelijk istiqāma te zien. Bijvoorbeeld, hij onthield zich van het gebruiken van zijn quwwe-i aqliyya in ifrāt, wat leidt tot demagogie, en in tefrīt, wat leidt tot zwakzinnigheid. Zo functioneerde altijd zijn quwwe-i aqliyya op een gebalanceerde manier, wat leidt tot wijsheid. Ook onthield hij zich van het gebruiken van zijn quwwe-i ghadabiyya in ifrāt, wat leidt tot razernij, en in tefrīt, wat leidt tot lafheid. Zo functioneerde zijn quwwe-i ghadabiyya altijd op een gebalanceerde manier, wat tot dapperheid leidt. En hij onthield zich van het gebruiken van zijn quwwe-i shehewiyya in ifrāt, wat leidt tot fudjūr, en in tefrīt, wat leidt tot khumūd. Zo functioneerde zijn quwwe-i shehewiyya altijd op een gebalanceerde manier, wat tot kuisheid leidt. Enzovoort.

 

In al zijn sunna, zijn natuurlijke gedragingen en het naleven van de voorschriften van de sharia, koos hij voor istiqāma. Hij ontweek onrecht en ondeugden die voortkomen uit zowel ifrāt als tefrīt, en hij toonde matigheid in plaats van verspilling en verkwisting. Zelfs in zijn manieren van spreken, eten en drinken hanteerde hij zuinigheid als leidraad en nam hij duidelijk afstand van verspilling. Er zijn duizenden boeken geschreven waarin deze waarheden gedetailleerd worden behandeld. Volgens het principe van ‘Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig’ nemen wij genoegen met deze druppel uit deze oceaan en houden wij het hierbij.


اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى جَامِعِ مَكَارِمِ اْلاَخْلاَقِ وَمَظْهَرِ سِرِّ وَاِنَّكَ لَعَلٰى خُلُقٍ عَظِيم اَلَّذِى قَالَ: مَنْ تَمَسَّكَ بِسُنَّتِى عِنْدَ فَسَادِ اُمَّتِى فَلَهُ اَجْرُ مِائَةِ شَهِيد

وَقَالُوا الْحَمْدُ ِللّٰهِ الَّذِى هَدٰينَا لِهٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلاَ اَنْ هَدٰينَا اللّٰهُ لَقَدْ جَاۤءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ  

سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَٓا اِلَّا مَا عَلَّمْتَنَٓا اِنَّكَ اَنْتَ الْعَلٖيمُ الْحَكٖيمُ