Sunna van de Profeet (saw)
De derde kwestie
De Eerbiedwaardige Boodschapper (saw) is van nature begiftigd met de meest evenwichtige karaktereigenschappen en op volmaakte wijze geschapen. Daarom zijn al zijn handelingen en toestanden afgewogen en gematigd. Uit zijn biografie blijkt duidelijk dat hij altijd met gematigdheid en evenwichtigheid heeft gehandeld en zich heeft onthouden van zowel ifrātDit is de term die wordt gebruikt om afwijkingen te beschrijven die boven het niveau van gematigdheid in ethisch gedrag vallen. als van tefrītDit is de term die wordt gebruikt om afwijkingen te beschrijven die onder het niveau van gematigdheid in ethisch gedrag vallen..
Inderdaad, omdat de Eerbiedwaardige Boodschapper (saw) het bevel
فَاسْتَقِمْ كَمَاۤ اُمِرْتَ Volhard daarom vastbraden, zoals die jou is bevolen. – De Koran 11:112
op een volmaakte wijze gehoorzaamde, was in al zijn handelingen, uitspraken en houdingen duidelijk istiqāmaHet standvastig blijven in hetgeen Allah de dienaar heeft bevolen en het vermijden van hetgeen Allah de dienaar heeft verboden. Zich houden aan rechtschapenheid door zich te onthouden van ifrat en tefrit (excessiviteit). te zien. Bijvoorbeeld, hij onthield zich van het gebruiken van zijn quwwe-i aqliyyaHet vermogen om onderscheid te maken tussen goed en slecht, juist en fout; het denkvermogen. in ifrātDit is de term die wordt gebruikt om afwijkingen te beschrijven die boven het niveau van gematigdheid in ethisch gedrag vallen., wat leidt tot demagogie, en in tefrītDit is de term die wordt gebruikt om afwijkingen te beschrijven die onder het niveau van gematigdheid in ethisch gedrag vallen., wat leidt tot zwakzinnigheid. Zo functioneerde altijd zijn quwwe-i aqliyyaHet vermogen om onderscheid te maken tussen goed en slecht, juist en fout; het denkvermogen. op een gebalanceerde manier, wat leidt tot wijsheid. Ook onthield hij zich van het gebruiken van zijn quwwe-i ghadabiyyaHet vermogen om hetgeen af te weren dat schadelijk is; het afweervermogen. in ifrātDit is de term die wordt gebruikt om afwijkingen te beschrijven die boven het niveau van gematigdheid in ethisch gedrag vallen., wat leidt tot razernij, en in tefrītDit is de term die wordt gebruikt om afwijkingen te beschrijven die onder het niveau van gematigdheid in ethisch gedrag vallen., wat leidt tot lafheid. Zo functioneerde zijn quwwe-i ghadabiyyaHet vermogen om hetgeen af te weren dat schadelijk is; het afweervermogen. altijd op een gebalanceerde manier, wat tot dapperheid leidt. En hij onthield zich van het gebruiken van zijn quwwe-i shehewiyyaHet vermogen om hetgeen op te zoeken dat voor hem lustgevend is, zoals eten, drinken, slapen, praten en partnergemeenschap; het lustvermogen. in ifrātDit is de term die wordt gebruikt om afwijkingen te beschrijven die boven het niveau van gematigdheid in ethisch gedrag vallen., wat leidt tot fudjūrHet verwijst naar het plegen van allerlei slechte daden, het verrichten van zedeloze handelingen en het schenden van eerbaarheid voor persoonlijk voordeel.Het verwijst naar het plegen van allerlei slechte daden, het verrichten van zedeloze handelingen en het schenden van eerbaarheid voor persoonlijk voordeel., en in tefrītDit is de term die wordt gebruikt om afwijkingen te beschrijven die onder het niveau van gematigdheid in ethisch gedrag vallen., wat leidt tot khumūdHet is een term die verwijst naar het ontbreken van verlangen of begeerte voor zowel het toegestane (halal) als het verboden (haram).. Zo functioneerde zijn quwwe-i shehewiyyaHet vermogen om hetgeen op te zoeken dat voor hem lustgevend is, zoals eten, drinken, slapen, praten en partnergemeenschap; het lustvermogen. altijd op een gebalanceerde manier, wat tot kuisheid leidt. Enzovoort.
In al zijn sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim., zijn natuurlijke gedragingen en het naleven van de voorschriften van de shariaDe islamitische wetgeving die voortkomt uit de verzen van de Kuran en de handelingen en de spreuken van profeet Muhammed (saw)., koos hij voor istiqāmaHet standvastig blijven in hetgeen Allah de dienaar heeft bevolen en het vermijden van hetgeen Allah de dienaar heeft verboden. Zich houden aan rechtschapenheid door zich te onthouden van ifrat en tefrit (excessiviteit).. Hij ontweek onrecht en ondeugden die voortkomen uit zowel ifrātDit is de term die wordt gebruikt om afwijkingen te beschrijven die boven het niveau van gematigdheid in ethisch gedrag vallen. als tefrītDit is de term die wordt gebruikt om afwijkingen te beschrijven die onder het niveau van gematigdheid in ethisch gedrag vallen., en hij toonde matigheid in plaats van verspilling en verkwisting. Zelfs in zijn manieren van spreken, eten en drinken hanteerde hij zuinigheid als leidraad en nam hij duidelijk afstand van verspilling. Er zijn duizenden boeken geschreven waarin deze waarheden gedetailleerd worden behandeld. Volgens het principe van ‘Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig’ nemen wij genoegen met deze druppel uit deze oceaan en houden wij het hierbij.
اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى جَامِعِ مَكَارِمِ اْلاَخْلاَقِ وَمَظْهَرِ سِرِّ وَاِنَّكَ لَعَلٰى خُلُقٍ عَظِيم اَلَّذِى قَالَ: مَنْ تَمَسَّكَ بِسُنَّتِى عِنْدَ فَسَادِ اُمَّتِى فَلَهُ اَجْرُ مِائَةِ شَهِيد O Allah, schenk zegeningen aan degene die wordt beschreven met "En jij beschikt daadwerkelijk over een verheven karakter," die alle verheven deugdzaamheden in zich verenigt, en die het volgende heeft verkondigd: "Wie zich tijdens het verval van mijn gemeenschap vastklampt aan mijn sunna, kan de zegeningen van honderd martelaren verkrijgen
وَقَالُوا الْحَمْدُ ِللّٰهِ الَّذِى هَدٰينَا لِهٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلاَ اَنْ هَدٰينَا اللّٰهُ لَقَدْ جَاۤءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ En zij zeggen: "Alle lof komt Allah toe, Die ons hierheen heeft geleid. En indien Allah ons niet had geleid, zouden wij geen leiding hebben kunnen vinden. De boodschappers van onze Heer kwamen inderdaad met de waarheid. – De Koran 7:43.
سُبْحَانَكَ Verheven bent U. لَا عِلْمَ لَنَٓا اِلَّا مَا عَلَّمْتَنَٓا اِنَّكَ اَنْتَ الْعَلٖيمُ الْحَكٖيمُ Feilloos bent U. Wij bezitten geen kennis, behalve wat U ons heeft onderwezen. U bent de Alwetende, de Alwijze. – De Koran 2:32