Sunna van de Profeet (saw)
Het zesde punt
De Eerbiedwaardige Boodschapper (saw) heeft verkondigd:
كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ وَكُلُّ ضَلاَلَةٍ فِى النَّارِ Alle innovaties in de religie zijn dwaling en elke vorm van dwaling leidt tot de hel. Muslim, Djum’a, 43; Abu Dawud, Soenna, 5
Met andere woorden, omdat de heldere voorschriften van de Islam en de principes van de sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. van de Profeet (saw) voltooid en vervolmaakt zijn, zoals verkondigd in het vers:
اَلْيَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ Vandaag heb Ik jullie religie voor jullie vervolmaakt. – De Koran 5:3
leidt het beschouwen van die principes als gebrekkig of onvoldoende, en het introduceren van nieuwe uitvindingen en bid'aReligieuze innovatie die niet door de Koran en de profeet (saw) voorgeschreven is; ongeoorloofde innovatie in geloof of aanbidding.’s, tot dwaling en de hel.
De sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. van de Profeet (saw) wordt onderverdeeld in twee categorieën. De eerste categorie bestaat uit verplichtingen die niet kunnen worden nagelaten. Deze verplichtingen worden gedetailleerd beschreven in de heldere voorschriften van de shari'aIslam, islamitische wetgeving.. Aangezien dit definitieve geboden en verboden zijn, kunnen ze op geen enkele manier worden gewijzigd. De tweede categorie bestaat uit handelingen die niet onder verplichtingen vallen. Deze categorie wordt ook onderverdeeld in twee subcategorieën.
De ene subcategorie bestaat uit aanbiddingsgerelateerde sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim.. Ook dit deel van de sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. wordt beschreven in de boeken van de shari'aIslam, islamitische wetgeving.; het wijzigen ervan wordt als bid'aReligieuze innovatie die niet door de Koran en de profeet (saw) voorgeschreven is; ongeoorloofde innovatie in geloof of aanbidding. beschouwd.
De andere subcategorie bestaat uit gedragsgerelateerde sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim., die ‘ādāb’ wordt genoemd en is opgenomen in de biografieën van de Profeet (saw). Afwijken hiervan wordt niet beschouwd als bid'aReligieuze innovatie die niet door de Koran en de profeet (saw) voorgeschreven is; ongeoorloofde innovatie in geloof of aanbidding.. Echter, het staat enigszins in contrast met de ‘ādāb’ van de Profeet, wat betekent dat men niet kan profiteren van zowel de verlichting als de wellevendheid en fatsoen van de sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim.. Deze categorie omvat het volgen van de Eerbiedwaardige Profeet (saw) in zijn gebruiken, gewoonten en natuurlijke handelingen, die door middel van tewāturHet overdragen van een hadith door een groep mensen, bij wie het uitgesloten is dat zoveel mensen over een leugen eens zouden zijn en bij wie de overleveraarsketen onafgebroken tot profeet Muhammed (saw) is te herleiden. aan ons zijn overgeleverd. Bijvoorbeeld, er zijn talrijke sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. die het gedrag van spreken illustreren en de principes van eten, drinken en slapen uitleggen. Degene die deze soort sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. beoefent, verandert zijn gewoonten en alledaagse handelingen in aanbidding en ontvangt aanzienlijke zegeningen. Zelfs het beoefenen van de eenvoudigste handeling ervan doet de Eerbiedwaardige Boodschapper (saw) herinneren en doet een licht in het hart verschijnen.
De meest belangrijke categorie binnen de sunnaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim. omvat datgene wat als symbool staat voor de Islam en verband houdt met de sheāirHandelingen en/of aanbiddingen die voor de Islam als symbool dienen, zoals de ezān (de Islamitische oproep tot het gebed).. SheāirHandelingen en/of aanbiddingen die voor de Islam als symbool dienen, zoals de ezān (de Islamitische oproep tot het gebed). kan worden vergeleken met maatschappelijke verplichtingen en is een vorm van aanbidding die betrokkenheid bij de gemeenschap impliceert. Net zoals de hele gemeenschap baat heeft bij het uitvoeren ervan door één persoon, zo ook is de hele gemeenschap aansprakelijk als die wordt nagelaten. Er kan geen sprake zijn van riyaSchijnheiligheid; het tonen van vroomheid om anderen te imponeren; het tegenovergestelde van ikhlās. bij het uitvoeren van dergelijke sheāirHandelingen en/of aanbiddingen die voor de Islam als symbool dienen, zoals de ezān (de Islamitische oproep tot het gebed).; ze dienen openlijk te worden verricht. Ondanks dat ze tot de categorie niet-verplichte aanbiddingen behoren, zijn ze toch waardevoller dan de persoonsgebonden verplichte aanbiddingen.