ASHĀBMetgezellen van de Profeet (saw)
Het Zevenentwintigste Woord - 1
Zoals Mewlānā DjamīEen invloedrijke Perzische dichter, soefi en geleerde (1414–1492), bekend om zijn mystieke poëzie en werken als Nafahāt al-Uns. zei, zeg ook ik:
يَا رَسُولَ اللّٰهَ چِه بَاشَدْ چُونْ سَگِ اَصْحَابِ كَهْف دَاخِلِ جَنّتْ شَوَمْ دَرْ زُمْرَهءِ اَصْحَابِ تُو؟ اُو رَوَدْ دَرْجَنَّتْ مَنْ دَرْ جَهَنَّمَ كَىْ رَوَاسْت اُو سَگِ اَصْحَابِ كَهْف مَنْ سَگِ اَصْحاَبْ تُو؟ O Boodschapper van Allah! Hoe kan het zijn dat de hond van ashāb-i kehf (de metgezellen van de grot) het Paradijs binnengaat samen met hen, terwijl ik naar de Hel zou gaan? Is dat rechtvaardig? Hij is de hond van ashāb-i kehf, en ik ben de hond van uw metgezellen
بِاسْمِهٖ سُبْحَانَهُ In de naam van Hem, Hij is feilloos
وَاِنْ مِنْ شَىْءٍ اِلاَّ يُسَبِّحُ Verheerlijkt بِحَمْدِهِ En er is niets of het verheerlijkt Hem met lof!
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحٖيمِ In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّٰهِ وَالَّذٖينَ مَعَهُٓ اَشِدَّٓاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَٓاءُ بَيْنَهُم Muhammed is de boodschapper van Allah; en degenen die met hen zijn, staan sterk tegenover de ongelovigen, barmhartig ten opzichte van elkaar
Jullie vraag: in sommige overleveringen van de Profeet (saw) wordt vermeld dat in tijden waarin bid'aReligieuze innovatie die niet door de Koran en de profeet (saw) voorgeschreven is; ongeoorloofde innovatie in geloof of aanbidding.'s (religieuze innovaties) wijdverspreid zijn, sommige vromen onder de gelovigen en godsvrezenden de graad van de ashābMetgezellen van de Profeet (saw) kunnen benaderen of zelfs overstijgen. Zijn deze overleveringen betrouwbaar? En zo ja, wat is dan hun ware betekenis?
Het antwoord: na de profeten zijn de ashābMetgezellen van de Profeet (saw) de meest voortreffelijke onder de mensheid. De consensus van ehl-i soennaDe uitspraken en handelingen van de profeet Muhammed (saw) die als leidraad gelden voor iedere moslim wel-djemāaMensen die zich aan de sunna van profeet Muhammed (saw) strikt gehecht houden. over deze waarheid is een onweerlegbaar bewijs.
De genoemde overleveringen hebben betrekking op persoonlijke deugden. Want het kan zijn dat iemand die in algemene deugdzaamheid onderdoet voor een ander, hem toch overtreft in persoonlijke deugden en individuele volmaaktheid, en zelfs boven hem de voorkeur verdient.
Maar als het gaat om algemene deugdzaamheid, dan kan niemand zich meten met de ashābMetgezellen van de Profeet (saw), die in de slotverzen van Soera el-Feth door Allah worden geprezen met lovende beschrijvingen, en die niet alleen in de Koran, maar ook in de Thora en het Evangelie worden genoemd en geroemd.
Van de vele redenen en wijsheden achter deze waarheid, zullen we hier voorlopig slechts drie wijsheden toelichten, die elk een afzonderlijke reden in zich dragen.