ASHĀB

Het Zevenentwintigste Woord - 1

 

Zoals Mewlānā Djamī zei, zeg ook ik:

يَا رَسُولَ اللّٰهَ چِه بَاشَدْ چُونْ سَگِ اَصْحَابِ كَهْف دَاخِلِ جَنّتْ شَوَمْ دَرْ زُمْرَهءِ اَصْحَابِ تُو؟ اُو رَوَدْ دَرْجَنَّتْ مَنْ دَرْ جَهَنَّمَ كَىْ رَوَاسْت اُو سَگِ اَصْحَابِ كَهْف مَنْ سَگِ اَصْحاَبْ تُو؟

 

بِاسْمِهٖ سُبْحَانَهُ

وَاِنْ مِنْ شَىْءٍ اِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحٖيمِ

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّٰهِ وَالَّذٖينَ مَعَهُٓ اَشِدَّٓاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَٓاءُ بَيْنَهُم

 

Jullie vraag: in sommige overleveringen van de Profeet (saw) wordt vermeld dat in tijden waarin bid'a's (religieuze innovaties) wijdverspreid zijn, sommige vromen onder de gelovigen en godsvrezenden de graad van de ashāb kunnen benaderen of zelfs overstijgen. Zijn deze overleveringen betrouwbaar? En zo ja, wat is dan hun ware betekenis?

 

Het antwoord: na de profeten zijn de ashāb de meest voortreffelijke onder de mensheid. De consensus van ehl-i soenna wel-djemāa over deze waarheid is een onweerlegbaar bewijs.

 

De genoemde overleveringen hebben betrekking op persoonlijke deugden. Want het kan zijn dat iemand die in algemene deugdzaamheid onderdoet voor een ander, hem toch overtreft in persoonlijke deugden en individuele volmaaktheid, en zelfs boven hem de voorkeur verdient.

 

Maar als het gaat om algemene deugdzaamheid, dan kan niemand zich meten met de ashāb, die in de slotverzen van Soera el-Feth door Allah worden geprezen met lovende beschrijvingen, en die niet alleen in de Koran, maar ook in de Thora en het Evangelie worden genoemd en geroemd.

 

Van de vele redenen en wijsheden achter deze waarheid, zullen we hier voorlopig slechts drie wijsheden toelichten, die elk een afzonderlijke reden in zich dragen.

1 van 14 Next page