Ashāb: Metgezellen van de Profeet (saw)

Juist vanwege deze wijsheid spraken de ashāb – wier innerlijke vermogens en spirituele zintuigen volledig ontwaakt waren – zulke gezegende woorden uit, woorden die het licht van het geloof en het gedenken van Allah in zich droegen. Zij spraken op een wijze die elke laag van betekenis omvatte, en zij putten eruit met al hun zintuigen en gevoelens – volledig, diep en levend.

 

Na die grote omwenteling raakten de innerlijke vermogens echter geleidelijk in slaap en zonken zij, wat de waarneming van die waarheden betreft, weg in achteloosheid. Die gezegende woorden verloren langzamerhand hun levendigheid en frisheid onder de sluier van gewenning en het alledaagse – zoals een vrucht haar versheid verliest wanneer zij, nadat ze is geplukt, te lang blijft liggen. Het is alsof ze, aangeraakt door oppervlakkigheid, aan het uitdrogen waren, waarbij slechts een spoor van levendigheid overbleef dat alleen door diepe en doordachte bezinning hersteld kon worden.

 

Het is juist vanwege deze waarheid dat een niveau van deugdzaamheid en een rang van waardigheid die een metgezel van de Profeet (saw) in veertig minuten bereikte, door anderen pas in veertig dagen – zelfs pas in veertig jaar – kan worden bereikt.

 

Derde Wijsheid

 

Zoals is aangetoond in het Twaalfde, Vierentwintigste en Vijfentwintigste Woord, is de verhouding tussen profeetschap (nubuwwa) en heiligheid (welāya) vergelijkbaar met de verhouding tussen de zon zelf en haar weerspiegeling in spiegels. En in de mate waarin de nubuwwa hoger verheven is dan de welāya, verheffen zich ook de ashāb – de dienaren van het profeetschap en de sterren van die zon – in diezelfde mate boven de ewliyā’s binnen de kring van welāya.

 

Zelfs wanneer een welī de welayetul-kubra (de hoogste vorm van welāya) zou verwerven – die gebaseerd is op het erven van het profeetschap en op oprechte trouw daaraan, en die ook het kenmerk was van de welāya van de ashāb – dan nog kan hij niet de rang bereiken van de ashāb, die de vooraanstaanden waren in het verspreiden van de islam.

 

Van de vele aspecten van deze derde wijsheid zullen wij drie aspecten toelichten.