Ashāb: Metgezellen van de Profeet (saw)
Juist vanwege deze wijsheid spraken de ashābMetgezellen van de Profeet (saw) – wier innerlijke vermogens en spirituele zintuigen volledig ontwaakt waren – zulke gezegende woorden uit, woorden die het licht van het geloof en het gedenken van Allah in zich droegen. Zij spraken op een wijze die elke laag van betekenis omvatte, en zij putten eruit met al hun zintuigen en gevoelens – volledig, diep en levend.
Na die grote omwenteling raakten de innerlijke vermogens echter geleidelijk in slaap en zonken zij, wat de waarneming van die waarheden betreft, weg in achteloosheid. Die gezegende woorden verloren langzamerhand hun levendigheid en frisheid onder de sluier van gewenning en het alledaagse – zoals een vrucht haar versheid verliest wanneer zij, nadat ze is geplukt, te lang blijft liggen. Het is alsof ze, aangeraakt door oppervlakkigheid, aan het uitdrogen waren, waarbij slechts een spoor van levendigheid overbleef dat alleen door diepe en doordachte bezinning hersteld kon worden.
Het is juist vanwege deze waarheid dat een niveau van deugdzaamheid en een rang van waardigheid die een metgezel van de Profeet (saw) in veertig minuten bereikte, door anderen pas in veertig dagen – zelfs pas in veertig jaar – kan worden bereikt.
Derde Wijsheid
Zoals is aangetoond in het Twaalfde, Vierentwintigste en Vijfentwintigste Woord, is de verhouding tussen profeetschap (nubuwwaProfeetschap) en heiligheid (welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt.) vergelijkbaar met de verhouding tussen de zon zelf en haar weerspiegeling in spiegels. En in de mate waarin de nubuwwaProfeetschap hoger verheven is dan de welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt., verheffen zich ook de ashābMetgezellen van de Profeet (saw) – de dienaren van het profeetschap en de sterren van die zon – in diezelfde mate boven de ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s binnen de kring van welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt..
Zelfs wanneer een welīDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt aangaande aanbidden en gehoorzaamheid. de welayetul-kubraWelayet die op hoog niveau ligt. (de hoogste vorm van welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt.) zou verwerven – die gebaseerd is op het erven van het profeetschap en op oprechte trouw daaraan, en die ook het kenmerk was van de welāyaDe spirituele toestand van degene die hoge spirituele niveaus heeft bereikt. van de ashābMetgezellen van de Profeet (saw) – dan nog kan hij niet de rang bereiken van de ashābMetgezellen van de Profeet (saw), die de vooraanstaanden waren in het verspreiden van de islam.
Van de vele aspecten van deze derde wijsheid zullen wij drie aspecten toelichten.