Ashāb: Metgezellen van de Profeet (saw)
Eerste aspect
De metgezellen van de Profeet (ashābMetgezellen van de Profeet (saw)) zijn niet te evenaren in het verrichten van idjtihādHet onafhankelijk beoordelen vanuit de Islamitische wetgeving. – het afleiden van religieuze oordelen en het begrijpen van wat Allah behaagt uit Zijn Woord.
In die tijd immers draaide die grote goddelijke omwenteling volledig om het begrijpen van de goddelijke geboden en de wetten van de Heer. Alle gedachten waren gericht op het afleiden van oordelen, en alle harten vroegen zich vol verlangen af: “Wat wil onze Heer van ons?”
De omstandigheden van die tijd riepen dit besef op en versterkten het. De gesprekken die plaatsvonden, weerspiegelden voortdurend deze betekenissen. Daarom verliep in die tijd alles – omstandigheden, gesprekken, ontmoetingen en vertellingen – op een manier die als een les diende in goddelijke kennis. Dit vervolmaakte de bekwaamheden van de ashābMetgezellen van de Profeet (saw) en verlichtte hun denken. Hun bekwaamheid in idjtihādHet onafhankelijk beoordelen vanuit de Islamitische wetgeving. en het afleiden van religieuze oordelen kenmerkte zich door een scherpzinnige en onmiddellijk werkzame kracht – als een vonk die bij het geringste contact ontvlamde.
Daarom kan het niveau van idjtihādHet onafhankelijk beoordelen vanuit de Islamitische wetgeving. en inzicht dat een metgezel van de Profeet (saw) destijds in één dag, of zelfs in één maand, kon verwerven, door iemand met gelijke intelligentie en begaafdheid in onze tijd nog niet worden bereikt in tien, en mogelijk zelfs niet in honderd jaar.
Immers, de aandacht van de mens is tegenwoordig niet gericht op de eeuwige gelukzaligheid van het hiernamaals, maar op het geluk van deze wereld. Zijn opmerkzaamheid richt zich op tijdelijke, wereldse doelen.
Aangezien het werken voor levensonderhoud zonder vertrouwen op Allah geestelijke verwarring teweegbrengt, en de materialistische natuurfilosofie het verstand verblindt, verleent de sociale omgeving van de mens geen kracht aan zijn verstand en zijn bekwaamheid om idjtihādHet onafhankelijk beoordelen vanuit de Islamitische wetgeving. te verrichten. In plaats daarvan leidt zij tot verstrooiing, versnippering en innerlijke verwarring.
In het Zevenentwintigste Woord over idjtihādHet onafhankelijk beoordelen vanuit de Islamitische wetgeving. hebben wij bewezen dat het niveau dat Sufyaan ibn UyaynahHij (107–198/ 725–814) was een gezaghebbende hadithgeleerde uit Mekka, bekend om zijn betrouwbaarheid en zijn invloed op latere islamitische geleerden. in tien jaar bereikte, door een hedendaagse persoon met gelijke intelligentie zelfs in honderd jaar niet verworven zou kunnen worden.