Ashāb: Metgezellen van de Profeet (saw)
Vierde Vraag:
Waar komt de bewering vandaan dat men boven de ashābMetgezellen van de Profeet (saw) zou staan? Wie draagt zo’n idee uit? En waarom wordt dit onderwerp juist in deze tijd naar voren gebracht? En waarom beweert men tegenwoordig dat men zich kan meten met de grote mudjtehidīnGrote interpretatoren van de Islamitische wetten.?
Antwoord:
Er zijn twee groepen die deze kwestie naar voren brengen.
De eerste groep bestaat uit oprechte, religieuze mensen en geleerden. Zij hebben bepaalde overleveringen van de Profeet (saw) bestudeerd en brengen zulke kwesties in deze tijd ter sprake om de godvrezende en vrome mensen aan te moedigen. Tegen deze groep hebben wij niets in te brengen, want zij vormen een minderheid en zullen de waarheid snel inzien.
De tweede groep daarentegen bestaat uit hoogmoedige, verwaande mensen. Zij proberen hun opvatting dat het niet nodig is een wetschool (medhebEen Islamitische wetschool die gevormd is door mensen die de interpretaties en oordelen van bepaalde mudjtehidīnGrote interpretatoren van de Islamitische wetten. aannemen, aangaande de details van het praktiseren van de Islamitische wetgeving.) te volgen, te verspreiden onder het voorwendsel van ‘gelijkheid met de mudjtehidīnGrote interpretatoren van de Islamitische wetten.’. Bovendien trachten zij hun laksheid in het geloof te rechtvaardigen door zich ten onrechte op één lijn te stellen met de ashābMetgezellen van de Profeet (saw).
Ten eerste: deze afgedwaalde mensen zijn in losbandigheid vervallen en lijken daar zelfs aan verslaafd te zijn geraakt. Zij zijn niet in staat om de religieuze plichten te vervullen die hen zouden weerhouden van deze losbandigheid. Daarom verzinnen zij een excuus en zeggen:
“Deze kwesties zijn allemaal gebaseerd op idjtihādHet onafhankelijk beoordelen vanuit de Islamitische wetgeving.. De medāhibIslamitische wetscholen die gevormd zijn door mensen die de interpretaties en oordelen van bepaalde mudjtehidīnGrote interpretatoren van de Islamitische wetten. aannemen, aangaande de details van het praktiseren van de Islamitische wetgeving. verschillen hierin van mening. Bovendien waren de imams van deze medāhibIslamitische wetscholen die gevormd zijn door mensen die de interpretaties en oordelen van bepaalde mudjtehidīnGrote interpretatoren van de Islamitische wetten. aannemen, aangaande de details van het praktiseren van de Islamitische wetgeving. ook mensen zoals wij, en ook zij konden fouten maken. Dus kunnen wij, net als zij, onze eigen idjtihādHet onafhankelijk beoordelen vanuit de Islamitische wetgeving. verrichten en onze aanbidding naar eigen inzicht uitvoeren. Waarom zouden wij hen dan moeten volgen?”
Zo onttrekken deze dwazen zich, via deze list van de duivel, aan de keten van de medāhibIslamitische wetscholen die gevormd zijn door mensen die de interpretaties en oordelen van bepaalde mudjtehidīnGrote interpretatoren van de Islamitische wetten. aannemen, aangaande de details van het praktiseren van de Islamitische wetgeving.. Hoe zwak en ongegrond hun bewering is, is op onbetwistbare wijze aangetoond in het Zevenentwintigste Woord. Daarom verwijzen wij op deze plaats daarnaar.
Ten tweede: dit soort afgedwaalde mensen heeft ingezien dat het niet volstaat om zich alleen tegen de mudjtehidīnGrote interpretatoren van de Islamitische wetten. te keren. De mudjtehidīnGrote interpretatoren van de Islamitische wetten. hielden zich immers voornamelijk bezig met de theoretische aspecten van de religie. Deze afgedwaalden daarentegen willen juist de fundamentele en essentiële kern van het geloof verlaten of zelfs veranderen.