Ashāb: Metgezellen van de Profeet (saw)
Tweede Vraag:
Sommigen zeggen: de ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s en degenen die spirituele volmaaktheid hebben bereikt, hebben de wereld losgelaten. Bovendien is er een overlevering waarin wordt gezegd:
“De liefde voor de wereld is de oorsprong van alle fouten.”
Niettemin waren de ashābMetgezellen van de Profeet (saw) juist sterk betrokken bij het wereldse leven. Laat staan dat zij de wereld zouden hebben verlaten – zij hielden zich zelfs intensief bezig met wereldse aangelegenheden, sommigen zelfs meer dan de mensen van hun tijd.
Hoe kan men dan beweren dat zelfs de minst verheven sahabiMetgezel van de Profeet (saw) waardevoller is dan een grote welīDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt aangaande aanbidden en gehoorzaamheid.?
Antwoord:
In het tweede en derde hoofdstuk van het Tweeëndertigste Woord wordt helder en overtuigend aangetoond dat het liefhebben van de wereld – voor zover zij verwijst naar het Hiernamaals en een spiegel is voor de Schone Namen van Allah – geen tekortkoming vormt, maar juist een bron is van spirituele volmaaktheid. Hoe verder iemand daarin gaat, des te meer hij groeit in aanbidding en kennis van Allah. Dit is hoe de ashābMetgezellen van de Profeet (saw) deze wereld zagen: als een akker voor het Hiernamaals, waarin zij zaaiden met het oog op de oogst in het Hiernamaals; en als een spiegel van de Goddelijke Namen, die zij met verlangen en bewondering aanschouwden. Echter, de wereld waarnaar in de overleveringen wordt verwezen en waarvan de ewliyāDegene die de tevredenheid van Allah opzoekt en hoge spirituele niveaus bereikt door middel van aanbidding en gehoorzaamheid.’s zich hebben losgemaakt, is de vergankelijke kant van de wereld, die gericht is op de begeerten en lusten van de mens.