Van Wonder tot Uitvinding: Wonderen van Profeten
Nog een voorbeeld: het vers
قَالَ الَّذِى عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ اْلكِتَابِ اَنَا اٰتِيكَ بِهِ قَبْلَ اَنْ يَرْتَدَّ اِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَاٰهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ Iemand die kennis van het Geschrift had, zei: ‘Ik breng hem naar jou in een oogwenk.’ En toen hij de troon naast zich zag geplaatst… – De Koran 27:40
verwijst naar een wonderbaarlijk incident waarin Sulaymān (as) zijn raadgevers de opdracht gaf om de troon van Belkīs naar hem te brengen. Een van hen, die behoorde tot degenen met de kennis om objecten van verre afstand naar zich toe te halen, zei: “Ik zal die troon bij u brengen in een oogwenk, voordat u met uw oog kunt knipperen.” Dit wijst erop dat het mogelijk is om objecten van verre afstanden, zowel fysiek als in beeldvorm, naar zich toe te brengen.
Bovendien blijkt dat Sulaymān (as), die met zowel profeetschap als sultanaat was gezegend, door de genade van Allah moeiteloos op de hoogte was van de gebeurtenissen in zijn uitgestrekte rijk. Hij kon de omstandigheden van zijn volk overzien en hun klachten aanhoren, wat een wonder was dat zijn rechtvaardigheid en onschuld versterkte.
Dit betekent dat als iemand volledig op Allah zou vertrouwen, zoals Sulaymān (as) dat deed, zijn bekwaamheden op optimale wijze zou benutten –wat feitelijk een verzoek aan Allah inhoudt– en zou handelen in overeenstemming met de wetten die Allah in de schepping heeft geplaatst, de gehele wereld voor hem als een stad kan worden. Zo werd de troon van Belkīs, terwijl deze in Yemen was, op miraculeuze wijze –of in fysieke vorm, of als een afbeelding– zichtbaar en aanwezig in Damascus. Het is daarbij vanzelfsprekend dat ook de afbeeldingen van de mensen rondom de troon werden gezien en hun stemmen werden gehoord.
Inderdaad, dit vers verwijst op een indrukwekkende manier naar de mogelijkheid om beelden en geluiden over grote afstanden over te brengen. Het vers zegt impliciet het volgende: “O heersers! Als jullie volledige rechtvaardigheid willen nastreven, moeten jullie streven om, net als Sulaymān (as), de aarde in haar gehele omvang te aanschouwen en te begrijpen. Immers, een rechtvaardige heerser, een welwillende sultan, kan zijn spirituele verantwoordelijkheid pas vervullen en perfecte rechtvaardigheid bewerkstelligen door te allen tijde volledig op de hoogte te zijn van de toestand van zijn onderdanen in alle delen van zijn rijk.”