Van Wonder tot Uitvinding: Wonderen van Profeten

Nog een voorbeeld: de verzen

وَالطَّيْرَ مَحْشُورَةً

عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ

tonen dat Allah, als een gunst, aan Dawūd (as) en Sulaymān (as) zowel de talen van de vogels als waartoe ze dienen heeft onderwezen.

 

Aangezien de aarde door de Barmhartige als een tafel ter ere van de mensen is gedekt, kunnen de dieren en vogels die van die tafel profiteren, de mens dienen. Bijvoorbeeld, bijen en zijderupsen, die tot de kleinste diersoorten behoren, worden door mensen in hun dienst gesteld en leveren dankzij de ingeving van Allah een aanzienlijke bijdrage aan menselijke behoeften. Daarnaast worden duiven voor verschillende doeleinden ingezet, en leren mensen vogels, zoals papegaaien, te spreken. Al deze inspanningen verrijken de verfijning en schoonheid van de menselijke beschaving.

 

Op dezelfde manier kunnen vele diersoorten worden ingezet voor belangrijke taken. Spreeuwen, bijvoorbeeld, die sprinkhanen verslaan zonder ze op te eten, kunnen helpen om een opkomende sprinkhanenplaag te voorkomen. Dit is mogelijk, mits hun ‘taal’ wordt begrepen en hun bewegingen en gedragingen enigszins worden aangestuurd en georganiseerd. De genoemde verzen wijzen inderdaad op de grenzen van wat mogelijk is in het benutten en inzetten van vogels en andere schepselen. Deze wonderen wijzen op het uiterste punt van wat mogelijk is en moedigen de mens aan om dat potentieel te bereiken.

 

Inderdaad, met de impliciete betekenis van deze verzen zegt Allah het volgende:

 

“O mensen! Aan een van Mijn dienaren onder jullie medemensen heb Ik de meeste schepselen uit Mijn rijk dienstbaar gemaakt en met hem laten spreken, zodat hij zijn profeetschap zondeloos en zijn heerschappij met uiterste rechtvaardigheid kan uitoefenen. De meeste van Mijn dieren heb Ik als soldaten aan hem dienstbaar gemaakt. Aangezien Ik de grootste amanah –die de hemel, de aarde en de bergen niet konden dragen– aan jullie heb toevertrouwd en jullie de capaciteit heb gegeven om kaliefen op aarde te zijn, moeten jullie gehoorzamen aan Degene in Wiens handen de teugels van deze schepselen liggen. Zo zullen deze schepselen jullie kunnen dienen en zich onderwerpen, en zullen jullie hen, namens Hem, kunnen beheren om zodoende het niveau te bereiken dat past bij jullie aangeboren capaciteiten en bekwaamheden.”

 

Aangezien de verzen over de wonderen van Dawūd (as) en Sulaymān (as) op dergelijke waarheden wijzen, stop met je bezig te houden met zinloze bezigheden, zoals het laten spelen van grammofoons, het spelen met duiven als postbezorgers of het leren spreken van papegaaien. Richt je in plaats daarvan op de meest aangename, verheven en edele vormen van betekenisvol vermaak. Laat de bergen voor jou, net als bij het wonder van Dawūd (as), dienen als reusachtige grammofoons die lofprijzingen weerklinken. Laat de wind, terwijl hij langs bomen en planten strijkt, hun lofprijzingen als melodieën in je oren weerklinken, alsof de wind de snaren van een muziekinstrument beroert en elke boom en plant een snaar daarvan vormt. Laat bergen zich aan jou tonen als bijzondere schepselen die met duizenden tongen hun Schepper verheerlijken. Laat de meeste vogels, zoals de hop van Suleymān (as), jou dienen als trouwe vrienden of gehoorzame dienaren. Hierdoor zullen zij je niet alleen verheugen, maar je met enthousiasme leiden naar jouw potentiële volmaaktheid en voorkomen dat je wordt gestort in de diepten beneden het niveau dat het mens-zijn vereist.