Van Wonder tot Uitvinding: Wonderen van Profeten
Nog een voorbeeld: de verzen
اِنَّا سَخَّرْناَ الْجِبَالَ مَعَهُ يُسَبِّحْنَ بِالْعَشِىِّ وَاْلاِشْراَقِ Wij hebben de bergen aan hem dienstbaar gemaakt, met hem [Allah] ’s avonds en bij zonsopgang prijzend. – De Koran 38:18
يَا جِبَالُ اَوِّبِى مَعَهُ وَالطَّيْرَ وَاَلَنَّا لَهُ الْحَدِيد O Bergen, verheerlijk Allah, samen met hem [Dawūd] en met de vogels. – De Koran 27:16
عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ [Sulaymān zei:] “O mensen, ons is de taal van de vogels onderwezen. – De Koran 27:16 [Sulaymān zei:] “O mensen, ons is de taal van de vogels onderwezen. – De Koran 34:10
die de wonderen van Dawūd (as) beschrijven, laten zien dat Allah hem een bijzondere kracht, een verheven stem en een prachtige toon heeft geschonken. Hij bracht de bergen in extase, alsof ze reusachtige fonografen waren waaruit lofprijzingen weerklonken en ze als mensen, rondom een leider verzameld, in harmonie samen Allah prezen. Maar is dit mogelijk, en is het de waarheid?
Ja, het is inderdaad de waarheid. Wanneer je bijvoorbeeld vóór een berg ‘Elhamdulillah’ roept, zal de berg door de weerkaatsing van jouw stem precies zoals jij ‘Elhamdulillah’ uitroepen. Aangezien Allah deze eigenschap aan de bergen heeft verleend, kan men deze aanleg met zekerheid verder ontwikkelen; dit zaad kan ontkiemen en vruchten opleveren.
Aangezien Allah aan Dawūd (as) niet alleen profeetschap, maar ook een uitzonderlijk leiderschap over de aarde gaf, ontwikkelde Hij deze capaciteit van de bergen als een passend wonder voor de omvang van zijn profeetschap en geweldige heerschappij. Grote bergen gehoorzaamden Dawūd (as) als soldaten, studenten of leerlingen. Ze volgden zijn stem en bevelen, en prezen samen KhāliqSchepper-i zul-DjelālAllah, de Schepper Wiens grootheid en verhevenheid grenzeloos is.. Wat Dawūd (as) ook zei, zij herhaalden het.
Een machtige commandant kan bijvoorbeeld, dankzij communicatiemiddelen, een enorm leger over de bergen verspreiden en hen met één bevel gezamenlijk ‘Allahu Akbar’ laten uitroepen, waardoor die grote bergen lijken te spreken en te resoneren. Aangezien een menselijke commandant metaforisch gezien bergen kan laten ‘spreken’ via de stemmen van degenen die zich daarop bevinden, kan uiteraard de geweldige commandant van Allah de bergen werkelijk laten spreken en hen lofprijzingen laten uitspreken.
Bovendien hebben wij in onze eerdere werken uiteengezet dat elke berg een geestelijke entiteit heeft en dienovereenkomstig Allah verheerlijkt en aanbidt. Net zoals bergen door de echo hun lofprijzing in menselijke taal herhalen, hebben ze ook hun eigen unieke taal waarmee ze de Schepper verheerlijken.